Monday, April 13, 2009

Bebel 5: Kau Kenal Siapa Pemimpin Kau?


Aku pernah membebel pasal perkara ni sebelum ni dalam entri ini. Pergi la baca.

Aku kadang-kadang rasa sedih pasal ada dalam kalangan pelajar-pelajar universiti ni yang langsung tak ambil kisah pasal hal-hal kepimpinan dan kepemimpinan. Buat masa ni, biar aku bebelkan bab kepimpinan dahulu tapi daripada skop mengenal pemimpin.

Pada setiap tahun, di setiap kampus mesti ada perubahan dalam kepimpinan sesebuah organisasi lebih-lebih yang melibatkan badan-badan pertubuhan, persatuan dan kelab. Aku tak mahu membebel lagi bab jika kau tak ambil pot dalam aktiviti ko-kurikulum. Itu dalam siri bebel yang akan datang ok?

Kau seronok pergi ke kuliah (kalau) lepas tu kau pulang ke kolej, kau tidur. Kau tak kisah pun siapa pensyarah-pensyarah mahupun Dekan fakulti/kulliyyah kau.
Kau seronok sertai aktiviti bersukan, tapi kau tak kisah pun siapa yang anjurkan. Yang penting (kalau) aku menang, kau kata.
Kau seronok gunakan kemudahan-kemudahan dalam kampus. Kalau ada terkurang sana dan sini, tahu pula kau mengomel. Tapi ada kau kisah siapa yang uruskan semua tu?

Sudahnya, apabila terserempak dengan seorang lelaki berusia di dalam kampus, kau panggil dia "pak cik". Walhal kau tahu tak dia tu sebenarnye Dekan kau? Ok ini kisah benar.
Sudahnya, apabila orang tanya siapa Pengarah Program yang menjadikan program yang kausertai sangat meriah, kau tak tahu pun.
Sudahnya, kau tak hargai pun jika kemudahan itu diperbaiki. Yang kau tahu, komplen komplen komplen...

Kau sedar tak, dalam setiap organisasi perlu ada pemimpin. Mereka inilah yang memainkan peranan penting dalam memastikan kemaslahatan dan kebahagiaan kau dalam kampus. Apabila kau bahagia, apabila kau seronok, kau lupa. Kau tak kisah pun siapa mereka tu.

Tapi, kalau kau dalam kesusahan, mula la kau canang sana sini orang tu dan orang ini tak buat kerja, makan gaji buta dan sebagainya.

Berbalik kepada persoalan pokok...

Ok bersambung. Aku penat. Boleh?

8 comments:

intan.dayana said...

hmm..well~!gud pOint..aku pOn kadang2 xknal lect gak..tp kalO cts nye lect sume aku knal..cume lect biO je aku xbrape knal..sO xleh nk blame sgt kan..sbb deOrg xngaja aku..tp aku knal dean kite yg cute itu..hiks~!

Jepah said...

mmg kesah pun sal pemimpin ni... tp bile mengadu ape2... bkn nk amek tindakan ape2 pun... kia yg disalahkan ade la... hmmm...
(not to mentioned who...)

shamel said...

Eh..pas bace siri2 membebel ni kan zaki, terase cam menonton Amboi Amboi Amboi kelolaan Azuwan Haji Ali r. Uhuh..

Szakif said...

intan...

pada aku kalo takkenal lecturer drpd dept lain tu, boleh dimaafkan. tapi kalo tak kenal sape dean, memang susah nak maafkan.. hehe~

Szakif said...

jepah...

kalo pemimpin yang begitu tak buat apa yang sepatutnya, go to pemimpin yang lebih tinggi lagi k :)

Szakif said...

shamel...

haha~ i take that as compliment, although AA might simbolize someone not-to-be-proud-of type. haha~

but i think, it depends on how you read it. kalo ko bace gaya menggeletis macam azwan tu, memang aku takleh nak tolong a~ he~

Huzai said...

pemimpin adil pemimpin disembah, pemimpin zalim pemimpin disanggah! Haha. :P

Szakif said...

huzai..

can't agree more! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...