Tuesday, May 16, 2006

Persiapan Menjelang Majlis Perkahwinan IV + Buat Roti Canai

Siang tadi entah kenapa pelanggan kurang kat kedai. Tapi itu normal la meniaga, langit tak selalu cerah... Pelanggan pun ada masa nak berehat ye dak?

Dalam takde orang tu, sempat la aku mencuba menebar roti canai. Entah kenapa kuat sangat keinginan untuk mencuba tu, maka aku belek-belek dalam peti ais. Ada la baki tepung roti canai pagi tadi, lantas aku menebar! Hohoyeah!

Malangnya takde gambar aku menebar. Takde orang nak snap. Kalau snap sendiri, habis berminyak plak kang henset baru aku... hehe...

Mula-mula nak buat roti canai, pastu jadi murtabak! Wakaka~ pasal tebal jadinye...

Membalik-balikkan roti murbanai bley?

Hasil kerja tangan pertama ever~ murbanai ku jua^

Bab makan, aku sorang je bedal... Rase same je, takde beza walaupun tebal sikit... Sedap wo~ sila jangan meleleh air liur~

One more piece to go~ buuuurrrrpp~ alhamdulillah....

{Kembali kepada posting asal}


Rabu 17 Mei 2006
Khemah mula dipasang

Khamis 18 Mei 2006
Kenduri doa selamat sambil memanggil hadirin untuk rewang

Jumaat 19 Mei 2006
Pernikahan Muhammad Zamany dan Anira

Sabtu 20 Mei 2006
Gotong-royong dan persiapan untuk hari Ahad

Ahad 21 Mei 2006
Majlis Perkahwinan dan Persandingan Pengantin

Isnin 22 Mei 2006
Tidur sepanjang hari...

[meraselah korang update setiap hari pasni...]

22 comments:

puteri nad said...

hehehe
nama abang ko Zamani kak iparko Anira...sumer cam nama artis weih zaki..

puteri nad said...

hehehe
nama abang ko Zamani kak iparko Anira...sumer cam nama artis weih zaki..

Anonymous said...

oh.. ok.. akan kami nantikn update tentang kenduri kendara mu ini.. jgn lupa taruk gmbr2 mantap buat tatapan semua..
senyum kuda : tak suka tgkp gmbr sendiri! nnt mando kata bam bam!
-LaDy AnGeL-

toriq said...

hehehe~

akan kutunggu2 jua update pasal kenduri kahwen nih~

so, nanti boleh belajar.. :D

Anonymous said...

err.. on second thought, rasanya yg aktiviti pd 22 mei 2006 tuh tak yah update lar kot. unless ada gmbr nk tunjuk, boley lar..
-LaDy AnGeL-

Unknown said...

nad...

hehehe
nama abang ko Zamani kak iparko Anira...sumer cam nama artis weih zaki..

agak2 fizahanif terbace tak statement ko ni? abesla aku kalau kenyataan yang seOTAK dengan dia kuar kat sini.. abes satu sem dia ungkit pasal artis segala ni~ telinga aku jua yang panas~ fiza zipzasss?~

[apa yang aku fikirkan...]
[mak aku salmah bapak aku ramli, cam P Ramlee ngan Saloma ye dak?]

Unknown said...

lady angel...

oh.. ok.. akan kami nantikn update tentang kenduri kendara mu ini.. jgn lupa taruk gmbr2 mantap buat tatapan semua..
insya 4JJl... begitulah jua apa yang saya rancang... sediakan internet connection paling bagus jua~ kerana banyak gambar akan memenuhi bandwidth anda~ muahahah~

senyum kuda : tak suka tgkp gmbr sendiri! nnt mando kata bam bam!
mando ju yang yang kena... muahaha... mando mando... er.... ni singkatan perkataan KOMANDO ke mando?

[apa yang aku fikirkan...]
[tak suke orang singkatkan name aku jadi "Ki" saje]

Unknown said...

toriq...

hehehe~

akan kutunggu2 jua update pasal kenduri kahwen nih~

so, nanti boleh belajar.. :D

waaaa~~~ toriq tak sabar nak kawen jua~ sila bersabar ok~ ade jodoh kang lekat la~ insya 4JJl...

[apa yang aku fikirkan...]
[2010 bley?]

Unknown said...

lady angel...

err.. on second thought, rasanya yg aktiviti pd 22 mei 2006 tuh tak yah update lar kot. unless ada gmbr nk tunjuk, boley lar..
camne nak letak gambar? yang snap pun pengsan! muahahaha...

[apa yang aku fikirkan...]
[dah bersedia mental dan fizikal]

Anonymous said...

Em...sedapnya kuih puteri mandi kat atas tu. Tu kuih buat sndiri ke @ beli kat pasar? Oh ye..Bakal buat "peyek" x ? tentu nanti ada kuih "kochi" & "lemper"..tunjuk ler kemahiran Zaki sekali yeak..he..he..
eh..ini first wedding ke kat umah Zaki?

(Majlis kenduri orang jawa, penatnya ketara sangat..ada yg Sampai demam beb)kak.syasya

Unknown said...

kak syasya...

Em...sedapnya kuih puteri mandi kat atas tu.
hohoyeah!! tak sedap saye tak letak sebagai penghias blog jua~ =)

Tu kuih buat sndiri ke @ beli kat pasar?
owh malangnya kuih tu orang hantar tumpang jual kat kedai mak saje... takde mase la nak buat kuih muih segala... orang tumpang jual ade la... kedai mak cume buat karipap saje...

Oh ye..Bakal buat "peyek" x ? tentu nanti ada kuih "kochi" & "lemper"..
peyek dan kochi tak kot?.. tapi lemper mak memang kate nak buat... tengok la camne nanti.

tunjuk ler kemahiran Zaki sekali yeak..he..he..
owh saya tak pandai lagi buat kuih2 tu... tapi kalau setakat buat peyek, tahu la... campur je tepung nye ngan kacang, siram atas minyak panas... maka diangkat apabila dah cukup masak... bancuh tepungnya tak pandai la pulak..

eh..ini first wedding ke kat umah Zaki?
yups!

(Majlis kenduri orang jawa, penatnya ketara sangat..ada yg Sampai demam beb)kak.syasya
hm... berdoa supaya dah demam segala...

[apa yang aku fikirkan...]
[mak dan abah kuat orangnya...]

Anonymous said...

em..kalau mcm tu boleh agak, Zaki anak k 3, betui...tak??
kak sya.

Anonymous said...

betol kot...
nak kuih! suka karipap.
-LaDy AnGeL-

Unknown said...

syasya dan dark angel...

em..kalau mcm tu boleh agak, Zaki anak k 3, betui...tak??
muahahha... apakah indikator engkau berkata sedemikian.... salah ok~ ia sangat complex

betol kot...
salah jua~ apakah indikator engkau berkata sedemikian jua~ tiada ok~

nak kuih! suka karipap.
sila buat sendiri di oversea nun... :D bukan susah sangat pun.. cuma kalau takde asas, haram la boleh buat! ye dak?

[apa yang aku fikirkan...]
[tak salah kan lelaki belajar buat kuih?]

Anonymous said...

waaaa.... ko jahat ok~ apsal letak gambat roti canai tuh kat sinih?? tau la takleh dapat kat sinih... waaa.

sob sob sob.. lapar sekrg nih~

tapikan, camner ko leh mantain berat badan?? sebab ko leh dapat makanan sedap2 dekat gerai mak ko tuh.. respect.. sib baik mak aku tak bukak gerai.. alamat bertambah gemuk la aku.. huahuahua

Unknown said...

toriq...

waaaa.... ko jahat ok~ apsal letak gambat roti canai tuh kat sinih?? tau la takleh dapat kat sinih... waaa.
la... kat tempat kat oversea sane takde roti canai ke? alele kesian,... takde niat nak melaparkan ko jua~ muahaha...

sob sob sob.. lapar sekrg nih~
la... baru kate takde niat nak melaparkan ko, dia dah lapar~ toriq sila tahan nafsu makan bley...~ :D

tapikan, camner ko leh mantain berat badan??
maintain??? adakah? malahan berat ku bertambah bila saje masuk musim cuti! tapi insya 4JJl kali ni cuti 3 bulan aku dah amalkan diet yang lebih ringan... malam aku elakkan makan nasi~ dan yang berat2...
kalau nak makan nasi pun, bukan 2-3 jam sebelum tidur~ tapi kekadang kluar rumah jugak waktu tgh malam, amik angin malam sambil makan nasi goreng kampung! hohoyeah! sila jangan meliur..

sebab ko leh dapat makanan sedap2 dekat gerai mak ko tuh.. respect.. sib baik mak aku tak bukak gerai.. alamat bertambah gemuk la aku.. huahuahua
makanan kat kedai mak aku memang sedap, tapi bila dah didedahkan dengan kesedapan sentiasa, hilang rase sedap. dari segi physiology nye, ko sendiri belajar kan, called adaptation - when neurons keep transmitting signals, they become less efficient. tu la yang berlaku kat aku... hm... maka kalau nampak lauk pauk nasi segala kat kedai mak aku, dah tak heran dah... tapi kalau pergi kedai orang lain, rambang mata dibuatnya! hm~ manusia tak pernah puas kan? itulah hakikatnya... kujua manusia biasa~

[apa yang aku fikirkan...]
[ade orang nak mintak rahsia resepi nasi lemak mak aku walhal takde rahsia segala pun]

puteri nad said...

ahahhahaha
zaki terus perasan dia kuarga seni..ko sorang jer nama x artis zaki..sedangkan awi pon nama cam artis..sian ko..

tp setuju jer sama kaksya..memang nampak penat jer majlis kawen orang jawa nie..

apa pengantin kene wat keje ke tidak zaki oit?

Unknown said...

nad...

ahahhahaha
zaki terus perasan dia kuarga seni..ko sorang jer nama x artis zaki..sedangkan awi pon nama cam artis..sian ko..

sila sedar~ aku tak minat pun nak kongsi name ngan artis ni~ takdok pekdah aih... lain la kalau name same ngan artis tu bleh kongsi royalty same! ye dak? hm~

tp setuju jer sama kaksya..memang nampak penat jer majlis kawen orang jawa nie..
penat tu memang la, tapi semangat kerjasama di sebalik kepenatan tu yang lebih penting. cam ni nad, kalau tak nak fikir penat, mak aku ade option utk tempah catering. pastu just lepak2 sambil tunggu tetamu hadir. masalahnya kalau gune catering ni, maka akan terhapus adat budaya... bukan takde orang jawa yang "berangan urban" yang gune catering, but at last dalam diam orang dok ngumpat orang sekian2 tak rapat dengan orang kampung. berbalik kpd kes mak aku, since mak aku sendiri ade kedai, so boleh la dikatekan mak aku popular kat kanchong ni, so kalau tak jemput orang bergotong-royong, tak muhibbah la! lagipun bila lagi kite nak tengok orang datang rumah kite beramah mesra sambil tangan lincah membuat kerja? masa ni la! tu tak masuk lagi yang odah sane odah sini tu! (dah dapat cara penggunaan odah?)

apa pengantin kene wat keje ke tidak zaki oit?
penganti penat wat keje sebelum majlis la... senang kate la... pasal diorang kena ke hulu ke hilir cari tok kadi pastu nak siapkan hantaran, pelamin segala, semua sebelum majlis. mak abah aku serahkan semua hal ni kat pengantin, pandai2 la diorang nak buat ape. mak abah aku uruskan bahagian majlis. hm~ aku pulak cuma membantu mana yang perlu...

[apa yang aku fikirkan...]
[dulu mase aku sunat@berkhatan dulu, buat majlis cam orang kawen gak, so ade experience la...]

Anonymous said...

alar.. takpayah susah2.. org pun kat mesia sajor nie.. maka akn pergi beli jer karipap kat kedai sebelah ni ha..
-LaDy AnGeL-

Unknown said...

lady angel...

alar.. takpayah susah2.. org pun kat mesia sajor nie.. maka akn pergi beli jer karipap kat kedai sebelah ni ha..
owh... i thought you do your master in oversea~ buat master kat mane LA?

[apa yang aku fikirkan...]
[bila nak jejak lantai kapal terbang ni?]

baez-kun said...

motif dark angel di mana2 sajor sekarang
tapi aku curiga ok
bestkah murbanai yang tebal?
nanti tak rangup ok
juga sila sedar bhw aku baru balek makan roti canai kat kedai, cecah ikan dan ayam kari sajor

Unknown said...

hata...

motif dark angel di mana2 sajor sekarang
ntah dark angel.... tapi ok gak.. memeriahkan lagi blog ini.. hm~

tapi aku curiga ok
bestkah murbanai yang tebal?

rase rotinya same je, bezanya cume tebal je la... nasib baik aku letak telur sekali.. kalau tak jadi macam murtabak kosong je la... tapi seriously walau tebal macam tu masih lagi sedap... pasal kuahnye kot? hm~

nanti tak rangup ok
tu la pasal! muahaha... rangup tak rangup aku bedal je! :D

juga sila sedar bhw aku baru balek makan roti canai kat kedai, cecah ikan dan ayam kari sajor
wah!! sangat beruntung kat irbid ade roti canai jua~ maklum la roti canai ni pun kalau tak salah memang datang daripada benua sebelah sane ye dak? toriq sila jangan meleleh air liur ok~ :D

[apa yang aku fikirkan...]
[siang tadi belajar buat lagi dengan SIFU roti canai kedai mak aku]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...