Saturday, May 20, 2006

Sabtu - Sangat Meriah tapi Sangat Penat!

Gambar-gambar setakat pukul 4 petang...

Amat ramai anak buah aku sampai aku tak leh nak ingat satu-satu name diorang. Serius! Yang aku tangkap gambar ni pun aku tak tau name dia tapi comel punye pasal, aku snap je! :D

Para hadirin yang mulia yang membantu meringankan tangan di bahagian minuman..

Bahagian basuh pinggan mangkuk pula

Pinggan mangkuk yang maha banyak dan tidak henti-henti tiba... Baru hari Sabtu ni, esok Ahad tengok la ko... cramp la tangan sape2 yang in-charge basuh pinggan.

Lemper in the making... Tahu lemper tak? *cara pronounce ~lem~ macam lempang dan ~per~ macam periuk

Inilah pakcik ku yang paling hensem di kalangan 16 adik beradik bapak aku, sedang merebus daging...

Kuah palembang in the making...

Pakcik2 aku sedang memotong dan menyiang ayam...

It's makan time! Aku bersama sepupu sepapat aku...

Pelamin sudah dihias dengan bunga telur.... matching tak warne oren tu ngan ungu? hm~

Makcik-makcik yang datang rewang di rumah aku... merangkap penyebar2 odah seluruh kanchong darat... hehe~

Owh sangat fotogenik kayu ini...

Sape makcik ni? aku tak kenal tapi aku snap je gambar dia... muahaha... maklum la, bukan semua orang aku kenal...

Makcik Semah bertindak sebagai Chif Chef... Dia yang jadi coordinator untuk masak-masak hari Sabtu ni... terima kasih Cik Semah~

Lepas penat bekerja, makan pula untuk menambah tenaga.... hohoyeah!

Dalam bakul tu lemper yang dah siap... Nanti aku tangkap gambar close up lemper tu..

Walaupun makcik Ju (yang cekak pinggang) suruh aku buang gambar ni, tapi tak buat! muaahaha.. malah letak di blog lagi! Abes aku kalau Cik Ju tahu~ *katenya macam samseng... yeke?

Ada halwa telinga daripada set karaoke bapak aku... Jimat ok pasal memang bapak aku ade set bad dan karaoke segala~ maka tidak perlu sewa drpd orang lain.... Esok (Ahad) ada band live! I'm thinking of singing two songs la!

Pengantin bersama cenderamata... Kesian semalam dia nangis-nangis segala... sangat syahdu tapi lepas nikah bukan main lebar lagi senyuman!

Bunga telur in the making....


Petang adalah showtime! Ramai datang... tak menang tangan jugak melayan tetamu ni... hm~

Tetamu memilih juadah di buffet yang disediakan....

Lemper, suatu close up sebelum dikukus.

Owh Kak Ita melayan tetamu yang datang... (seriously otak aku tengah penat sampai takde idea nak buat caption hanjeng!)

Petang tak berapa sibuk sangat compared to malam.... Malam... Masya 4JJl... Aku macam takde mase nak fikir pasal ambil gambar!

Ni je la gambar yang sempat aku ambil, tu pun seawal pukul 8.30 malam... Lepas pukul 8.30 tu, tetamu datang berduyun-duyun sampai meja tak cukup!


Sementara itu, di rumah pengantin perempuan ada Majlis Berinai. Aku tak pergi, pasal bekerja di rumah. Gambar-gambar ni adik aku, ZaMawi yang ambil guna DiViCam aku. Bukan main oren lagi aku tengok kostum pengantin, sakit mate wei!

Pengantin lelaki diarak ke rumah pengantin perempuan bersama paluan kompang.

Pssssst.... Ni nak odah ni... Mentang-mentanglah pelamin daripada sponsor yang same, design pelamin same je, ade rame-rame segala.... sangat klise... =D

Apa name mende alah ni, campak2 air dan beras kat muke pengantin biar habis basah kuyup muka pengantin! muahaha~ ha.... baru ingat! Tepung Tawar (walhal tepung langsung tak terlibat dalam acara ni, ye dak?)

Owh! Ade bunga api segala... Patutla pun tadi aku dengar bunyi meletup-letup (rumah kedua-dua pengantin dekat je)

22 comments:

Unknown said...

jangan mempersoalkan kenape aku amik gambar orang tengah membongkok ok~ sebab aku snap gambar tu cam candid je.... maka memang tak dirancang kebongkokan mereka~
:D

toriq said...

first dulu~ akan komen lepas study hari nih~ hehe..

*sangat meriah~~

Anonymous said...

meriah~~!!
cantik~~!!
kagum dgn smngt kerja sama menyediakan kenduri nih~~!!
miss the kampung style of kenduri~~!!
takkan ler nk dtg kenduri org tanpa kad~~
tapi takper.. dah lepas dah pun.. tgk gmbr ni is almost like being there~
senyum kuda : siler jgn kecoh kan mjls dgn swara mu itu... kuikuikuikui
-LaDy AnGeL-

puteri nad said...

hahah abang toriq mengada..
ermm..
meriah nye majlis..COMEL nye sepupu..ada emel ker?

mananyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ira????

Unknown said...

toriq...

first dulu~ akan komen lepas study hari nih~ hehe..

*sangat meriah~~

aku yang first ok~ sila sedar~ LOL!

[apa yang aku fikirkan...]
[nad yang bagitahu maksud LOL kat aku]

Unknown said...

lady angel...

meriah~~!!
cantik~~!!

wah!!! trimas!

kagum dgn smngt kerja sama menyediakan kenduri nih~~!!
miss the kampung style of kenduri~~!!

maka silalah BALEK KAMPOOONGGG (cam lagu sudirman)

takkan ler nk dtg kenduri org tanpa kad~~
jangan takut.. datang je, yang penting bagitahu dulu... belum tentu lagi yang datang rumah saye ni yang dapat jemputan but all in all sape je yang nak datang, silekan... meraselah nasi minyak kang....

tapi takper.. dah lepas dah pun.. tgk gmbr ni is almost like being there~
esok (hari Ahad) ade lagi la... sila la...

senyum kuda : siler jgn kecoh kan mjls dgn swara mu itu... kuikuikuikui
malangnya telah kunyanyi jua tadi~ muahaha... you can do nothing but aying sigh~ LOL~

[apa yang aku fikirkan...]
[yang penting ihab memang class!]

Unknown said...

nad... (ngade2 plak tukar deqnad)

hahah abang toriq mengada..
toriq sila jawab!

ermm..
meriah nye majlis..COMEL nye sepupu..ada emel ker?

alo2.... sepupu aku ramai dalam gambar itu ok~ maka sila jelas kan yang mane satu... malangnya akutakkan buat ape2 jika aku ade emel diorang pun! muahaha....

mananyerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ira????
rujuk posting sebelum ni..

[apa yang aku fikirkan...]
[hatiiiii tidak lupaaaa hu wuwuwuwuuwuwuuuuuuhuwuwu.... (ihab)]

toriq said...

hahaha~

meh nak komen...

1st...

kalo cute pun budak tuh takyah la sampai ko nak gigit~~ *adakah ko pedophile? hahhaa.. jgn mare ok~

2nd

aku mmg respek la masyatakat jawa nih sebab diorg amalkan lagi tolong menolong nih~~ mmg sgt2 meriah~

3rd

tak pernah dgr lemper tuh aper.. nanti aku balik malaysia aku nak makan kat gerai mak ko jua~ *ada jual tak? kalo takder, ko tolong buat boleh? hahaha..

4th

kuah palembang??? kuah nih makan ngan apa?? tak pernah dgr jua~~

5th

pelamin sgt lawa~ tapi, mmg tak matching ler warna oren tuh dgn warna ungu~~patut lerak warna oren yg lagi cair sket cam warna kerusi tuh~~

6th

motif gambar kayu? tak fotogenik langsung~ muahahha

7th

tak elok ok~ kalo mak cik Ju kata suruh delete, hang kena delete~ sebab nih gambar dia ok~ dia berhak~~ lagi la tak elok kalo ko letak kat blog~~

8th

wahhh~~ ko nak nyanyi lagu apa??? hahahahah~~ sila letak kat blog lagu tuh nanti ok~

9th

kenapa pengantin menangis ek?

10th

wahhhhhhhhhhh ada bunga api sekali?? hahaha... tak pernah di buat org ok~ hahahaha... *sia jgn merosakkan budaya perkahwinan org Jawa nan indah dgn bunga api2 yg datangnya dari barat~~ huahauhaua...

dah2.. study time~~ yeahh~~

Unknown said...

toriq...

1st...

kalo cute pun budak tuh takyah la sampai ko nak gigit~~ *adakah ko pedophile? hahhaa.. jgn mare ok~

alo2... aku memang suka budak ok~ malahan pedophile bermaksud cinta budak, but in my in case in a good way la~ hehe... bukan sesuatu ok~

2nd

aku mmg respek la masyatakat jawa nih sebab diorg amalkan lagi tolong menolong nih~~ mmg sgt2 meriah~

aku sebagai wakil orang jawa mengucapkan TRIMAS~

3rd

tak pernah dgr lemper tuh aper.. nanti aku balik malaysia aku nak makan kat gerai mak ko jua~ *ada jual tak? kalo takder, ko tolong buat boleh? hahaha..

kedai mak tak jual, tapi kalau nak cari orang jual hari2, memang susah la pasal biasenye memang kuih ni dijumpai mase ade kenduri kendara macam ni je.

4th

kuah palembang??? kuah nih makan ngan apa?? tak pernah dgr jua~~

adeh la toriq... ko ni campur ngan orang ke tak? zipzasss ok~ rasenye kuah palembang ni sangat basic~ tapi maybe orang melayu pior macma ko tak pernah dengar kot? hm~ :D

5th

pelamin sgt lawa~ tapi, mmg tak matching ler warna oren tuh dgn warna ungu~~patut lerak warna oren yg lagi cair sket cam warna kerusi tuh~~

setuju!

6th

motif gambar kayu? tak fotogenik langsung~ muahahha

sila lihat dari sudut bentuk tubuh kayu itu ok~ muahaha... *actually takde motif snap dan letak gambar tu pun... "ter"upload...

7th

tak elok ok~ kalo mak cik Ju kata suruh delete, hang kena delete~ sebab nih gambar dia ok~ dia berhak~~ lagi la tak elok kalo ko letak kat blog~~

alele... berhang2 plak ngan aku... muahaha.... aku tak fikir gambar tu tak cantik, malah cikju jua tidak kelihatan seperti samseng, malah nampak sangat lawa~ maka kudegil jua~ bley?

8th

wahhh~~ ko nak nyanyi lagu apa??? hahahahah~~ sila letak kat blog lagu tuh nanti ok~

biarlah rahsia bley? *double meaning ok~

9th

kenapa pengantin menangis ek?

owh biarlah rahsia....

10th

wahhhhhhhhhhh ada bunga api sekali?? hahaha... tak pernah di buat org ok~ hahahaha... *sia jgn merosakkan budaya perkahwinan org Jawa nan indah dgn bunga api2 yg datangnya dari barat~~ huahauhaua...

owh itu pengantin yang support bekalan mercun stok lebihan raye lepas... malah nampak meriah jika ada bunga api dan tidak membahayakan... hehe~

[apa yang aku fikirkan...]
[ade ke patut nyanyi lagu "mengapa perpisahan yang kaupinta" dalam kenduri kawen?]

puteri nad said...

zaki aku terus cakap kat ko

[bye] ;-)

-nad nad-

puteri nad said...

anyway ki,
benar kata ko,pelamin mah pengantin pompuan lagik cantik..tp abang ko sangat muda kelihatan ..macam ko laks abang ..

kerusi kat umah pengantin pompuan pon lagik cantikla jugak..sila ko protes pada tukang sponsor..ehehehe

tp gamba makcik tu..kalo dia x setuju..jgn ok paparkan,..melanggar etika blogger profesional..seperti geng2 GUBU ahahaha

Adlan said...

da setel ni, bleh la merehat2kn diri n mental tu kn..

eh.. lagu nirmala ka? best2..

ade suasana nk kawen pn ade gak..

fonso zone said...

adakah kieh lemper tu kuih koci?
apakah kueh palembang?
aku xpng dgr,,xpnh tgk,,
hahahahahahaha

Anonymous said...

Utk Zaki..."KESEL????"
rgds.syasya.

Anonymous said...

.................................
[observe saja dari jauh sbb masih kagum dgn kenduri yg dibuat atas semngt org2 kampung!]

Unknown said...

nad... (motif kate bye?)

anyway ki,
benar kata ko,pelamin mah pengantin pompuan lagik cantik..tp abang ko sangat muda kelihatan ..macam ko laks abang ..

saje je ko panggil aku "ki" kan? aku nampak matang ok~ muahaha~

kerusi kat umah pengantin pompuan pon lagik cantikla jugak..sila ko protes pada tukang sponsor..ehehehe
dah dia bagi sponsor kira syukur la... nanti kite lak kawen sape nak sponsor?~ kite? :D

tp gamba makcik tu..kalo dia x setuju..jgn ok paparkan,..melanggar etika blogger profesional..seperti geng2 GUBU ahahaha
lantak la ko! muahaha~

[apa yang aku fikirkan...]
[abes la nad!]

Unknown said...

myadlan...

da setel ni, bleh la merehat2kn diri n mental tu kn..
lepas habis, ade lagi postkenduri... nantikan kesibuka selepas majlis pula...

eh.. lagu nirmala ka? best2..
trimas! meriah bunyinye kan?

ade suasana nk kawen pn ade gak..
meriah meriah!!!!

[apa yang aku fikirkan...]
[thought that adlan dont listen malay songs]

Unknown said...

mando....

adakah kieh lemper tu kuih koci?
apakah kueh palembang?
aku xpng dgr,,xpnh tgk,,
hahahahahahaha

lemper bukan koci la.. lain...
aik?! aku bace blog ko, ko kate ko pandai masak, pastu campur ngan makcik2, takkan tak pernah tengok lemper ngan palembang malahan dengar jua~ sila rajinkan diri pergi kenduri kawen ok~

[apa yang aku fikirkan...]
[lain padang lain belalang]

Unknown said...

kak syasya...

Utk Zaki..."KESEL????"
KESEL BANGET! Nyong turu lepas maghrib tekan subuh! Isyak orak! Qodo' wae hm~

[apa yang aku fikirkan...]
[jom minum power root!]

Unknown said...

lady angel...

.................................
[observe saja dari jauh sbb masih kagum dgn kenduri yg dibuat atas semngt org2 kampung!]

trimas! jom serta sama lain kali ok~ sangat seronok!

[apa yang aku fikirkan...]
[benyak belajar vocab baru banjar dan jowo dalam kenduri kali ni]

puteri nad said...

haahahhahahahah

sedapnye ko zakiiiiiiiiiiiiiiii

Unknown said...

nad...

haahahhahahahah

sedapnye ko zakiiiiiiiiiiiiiiii

apenye yang sedap nad~ soalan biar relevan dan jelas ok :D

[apa yang aku fikirkan...]
[goreng pun sodap!]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...