Wednesday, May 10, 2006

Buku-buku Bukan Akademik

Cuti 3 bulan ni membenarkan aku untuk membaca buku-buku yang lain daripada apa yang aku baca dalam musim belajar. Kredit harus aku berikan kepada member-member Odah i.e. Asmawi dan Safwan yang memperkenalkan aku dengan novel karangan Ramlee Awang Murshid. Buku-buku kat bawah ni pun aku pinjam daripada diorang. Haha!

But sorry to say, i dun read English novel... Not my type... I read English newspaper and academic books only. Novel? No lah.... Hanya mengagungkan bahasa Melayu...

Mandatori. Sangat seronok menyelami hati seorang lelaki dengan split personality. Not 2 atau 3 personalities, but 4!

Tombiruo memaparkan kasih sayang dan pengkhianatan dalam keluarga yang rapat, dan kasih sayang dan perjuangan antara kembar tak seiras yang terpisah sejak kecil.

Semangat hutan merupakan sambungan Tombiruo. Kali ini fokus lebih diberikan kepada kembar Amirudin dan Ejim. Klimaks novel ini sangat menyayat hati hinggakan air mata aku hampir sahaja menitis... malangnya angin daripada kipas lebih dahulu mengkondensasikan air mata itu... Sangat sedih apabila watak utama ditakdirkan mati dalam novel ni...

Novel Tombiruo Terakhir melengkapkan trilogi Tombiruo... Kali ini watak Ejim@Amarudin diberi fokus utama. Perkembangan watak Ejim sangat menyerlah, daripada manusia yang terperuk di dalam hutan hinggalah kehidupannya di hutan batu. Walaupun sudah 10 tahun meninggalkan Hutan Keningau, memori itu tidak akan lenyap daripada sanubari, maka menimbulkan rasa rindu. Aku tertanya-tanya siapa sebenarnya isteri Ejim. Ramlee Awang Murshid sangat bijak menyembunyikan watak yang menjadi isteri Ejim, dan akhirnya Siti Nurhaliz adalah orang itu..~ Nasib baik bukan Dr Haslia yang bangang itu! Novel ini boleh disambung lagi dengan memberi fokus kepada "Tombiruo" kedua - Teraji.

Tiada motif menggigit majalah ini... Belum baca lagi... Baru beli semalam...

Al-Islam... Tertarik dengan tajuk utama majalah ni - Keajaiban Internet, Rajin Menulis Boleh Jadi Kaya. Belum habis baca lagi.

Bukan membeli majalah ini kerana model muka depan, tetapi memang majalah ni menjadi kewajipan untuk dibeli setiap bulan... Belum mula baca lagi...

Lawa pulak Yasmin Hani ni... Again, bukan membeli majalah ini kerana model muka depan. Kena tahu juga hal-hal berkaitan perempuan ni kan... Belum baca lagi....

[Penulis blog baru saje baik daripada demam sehari... Langsung hilang mood membaca]

26 comments:

puteri nad said...

first~~

puteri nad said...

hehehe zaki aku da baca banyak dah buku ramlee awang murshid..rahsia perindu..A.D.A.M..satu janji..

pendek kata cerita dia memang syok abislahhh..tatau nak cakap aper..aku rasa cam dia jer penulis novel melayu aku boley terima~~

hehehehe

toriq said...

second dulu~ akan bagi komenan malm nanti time relax2 from study~

Anonymous said...

Kaki membaca jugak ek ko ni....
Zaki!!!!!ko tlg buatkan maskulin ngan umph tu dlm version pdf.Waaa...maskulin bulan lepas(april)baru aku dpt semalam...waaa...nak mei punya...
tlg ek zaki!!!!!

Unknown said...

nad...

first~~
kalau aku tak bagitahu via YM, ade harapan tak ko jadi pengomel first? haha...

hehehe zaki aku da baca banyak dah buku ramlee awang murshid..rahsia perindu..A.D.A.M..satu janji..
aku sekang tgh tunggu buku satu janji tu... well, memang keje aku meminjam novel orang.. takdok aih aku nak beli sendiri... pinjam boleh... haha!

pendek kata cerita dia memang syok abislahhh..tatau nak cakap aper..
so far keempat2 novel yang aku bace memuaskan hati aku la... kekadang pengarang novel ni loser gak... FYI aku kurang membace novel cintan2... novel thriller boleh arr...

aku rasa cam dia jer penulis novel melayu aku boley terima~~
gimmer five!!! (dengan tangan berlapik bley?)

[apa yang aku fikirkan...]
[geng odah menggunakan konsep kongsi mengongsi. masing2 menyumbang sesuatu utk dipinjam]

Unknown said...

toriq...

second dulu~ akan bagi komenan malm nanti time relax2 from study~
akan kutunggu.... (cam lagu candy)

[apa yang aku fikirkan...]
[fikir lebih panjang drpd komen balas... adeke patut?]

Unknown said...

syafiq....

Kaki membaca jugak ek ko ni....
well... kalau bukan ulat buku, takdok aih aku nak bukak blog dan membaca posting dan komenan orang... haha... maka wujud term baru ulat GUBU bleh?

Zaki!!!!!ko tlg buatkan maskulin ngan umph tu dlm version pdf.Waaa...maskulin bulan lepas(april)baru aku dpt semalam...waaa...nak mei punya...
tlg ek zaki!!!!!

camne syafiq? tak reti la... kena scan segala ke? malas aih nak pasang akunye scanner... tapi kalau ko pakse gak, maybe aku boleh consider lagi.... hehe... maka silalah ajar camne nak buat dalam bentuk pdf lalu memakse aku... haha.. but FYI, aku takdok software adobe acrobat c( ;

[apa yang aku fikirkan...]
[penat la brother *cam kat YM]

baez-kun said...

owh maka kita sangat jauh berbeda
aku baca novel melayu yang translated daripada omputeh nye cam enid blyton dan citer2 camtu masa skola rendah
dan skolah menengah langsung tak menyentuh novel melayu sbb bukan tak mengagungkan bahasa melayu, tapi sajer sebagai latihan menguasai bahasa
masa kitorang dulu blajar kat skolah menengah time english sajor yang blajar english, jadi kene la baca buku nak improve, malahan kalo bm mmg dah sedia mahir

Unknown said...

hata...

owh maka kita sangat jauh berbeda
manusia itu diciptakan berbeza... itu fitrah penciptaan...

aku baca novel melayu yang translated daripada omputeh nye cam enid blyton dan citer2 camtu masa skola rendah
gimme five! same la... dulu mase kecik dulu memang aku bace buku penyiasatan enid blyton... selalu pi pibrary pd hujung minggu utk pinjam buku enid blyton....

dan skolah menengah langsung tak menyentuh novel melayu sbb bukan tak mengagungkan bahasa melayu, tapi sajer sebagai latihan menguasai bahasa
masa kitorang dulu blajar kat skolah menengah time english sajor yang blajar english, jadi kene la baca buku nak improve, malahan kalo bm mmg dah sedia mahir

walaupun bunyinya macam zipzasss, tapi berjaya kutepis lantas melantun ke arah nad (boleh nad?) kerana tidak kira usiaku, aku tetap mengagungkan bahse melayu... plus ekceli malas nak selak kamus...hanya selak kamus bile bace buku anatomy dan physiology saje bley?
one thing is that, membace ni kan hobi. so aku menemukan keseronokan dalam membaca novel melayu, but not english novel... so that's why la...

[apa yang aku fikirkan...]
[mase hangat2 novel enid blyton dulu, sampai pernah habiskan buku tu dibaca hanya dalam sehari]

toriq said...

isk isk isk... banyak nyer magazines ko baca.. banyak eh duit ko beli banyak2 nih?? hehehee

Maskulin citer pasal apa? terangkan sket...

Al-Islam tuh sangat bagus~ membaca kerana Islam pasti masa tuh akan diberkati ALLAH.. semoga usaha untuk menambahkan imanmu jua dirahmati ALLAH.. Amiin...

Remaja? no komen.. daku baca jer kalo ader depan mata~ tapi takkan beli la.. hauhauha..

Majalah Umph tak pernah dgr pula.. huahuaha...

time cuti2 best la baca buku cerita.. masuk kelas balik, jgn harap ada masa nak baca.. hehehhe..

Anonymous said...

Majalah Umph & Maskulin tu baru lagi toriq.Lebih kpd unsur nasihat gaya hidup /kesihatan utk kaum ADAM.x gitu Zaki?
(Best gak dalamnya..boleh mengenali perangai kaum ADAM.M'baca menambahkan pengetahuan)sya.

Unknown said...

toriq...

isk isk isk... banyak nyer magazines ko baca.. banyak eh duit ko beli banyak2 nih?? hehehee
banyak tak banyak jugak la... setakat habis tak kurang RM20 utk beli majalah, pada ruang kewangan aku, itu normal... lagipun tak tahu nak buat ape cuti ni, selain surf tenet dan blogging, bace buku la... dapat gak faedah...

Maskulin citer pasal apa? terangkan sket...
sangat terkejut ok~ ko tak tahu buku maskulin... but anyway it's all about man la... gaya, business, kewangan, kerjaya dan macam-macam lagi berkaitan lelaki...

Al-Islam tuh sangat bagus~ membaca kerana Islam pasti masa tuh akan diberkati ALLAH.. semoga usaha untuk menambahkan imanmu jua dirahmati ALLAH.. Amiin...
amiiinnn jua....

Remaja? no komen.. daku baca jer kalo ader depan mata~ tapi takkan beli la.. hauhauha..
well... dalam banyak2 pilihan kat kedai buku tu, aku tertarik ngan majalah ni... tak tahu nape.. tapi kite memang kena tahu gak hal2 perempuan ni...

Majalah Umph tak pernah dgr pula.. huahuaha..
compared to Maskulin, this mag is younger la... baru 20 keluaran berbanding maskulin yang dah 56 keluaran@volume... again, this one also about men la, but to me Umph is quite urban... well... i'm urban as well! LOL!

time cuti2 best la baca buku cerita.. masuk kelas balik, jgn harap ada masa nak baca.. hehehhe..
setuju sangat2... sebagai contoh; sem lepas, aku teruskan hobi mengumpul majalah ni... alih2 tak terbaca sampai habis pun... setakat mengumpul saje.. mase memang terhad... so cume bace part2 yang menarik saje...

[apa yang aku fikirkan...]
[terfikir nak melanggan 12 keluaran sekaligus, tapi... no lah!]

Unknown said...

syasya...

Majalah Umph & Maskulin tu baru lagi toriq.Lebih kpd unsur nasihat gaya hidup /kesihatan utk kaum ADAM.x gitu Zaki?
(Best gak dalamnya..boleh mengenali perangai kaum ADAM.M'baca menambahkan pengetahuan)sya.

ya betul!!! terima kasih kerana mentaukidkan lagi penerangan saya... orang perempuan juga perlu tahu serba-serbi tentang lelaki... nanti kalau dah bersuami, tahulah cara untuk memahami lelaki dengan lebih mendalam lagi secara praktikal... insya 4JJl... begitulah sebaliknya...

[apa yang aku fikirkan...]
[praktikal tak semudah teori]

Anonymous said...

Zaki, did u share wih yr family (megazine )? u so difference man ler.. i think most young man like u, not interesting baca benda2 mcm ni.Sedangkan v can get more information fr that megazine.But is true lah.."praktikal x semudah teori"sya

toriq said...

nak ke kelas dulu~ hehe

Unknown said...

syasya....

Zaki, did u share wih yr family (megazine )?
untuk beberapa minggu pertama selepas membeli, buku+majalah tu akan berada dalam simpanan saya.. tak lame pastu, baru saya jadikan sebagai public reading materials bley? haha!

u so difference man ler.. i think most young man like u, not interesting baca benda2 mcm ni.
biase aje... ikut minat la nak bace bahan bacaan ape.... during this 3-month holiday, i fulfill the period wif reading those books+mags la... nothing else to do besides working wif my mum and blogging+surfing the internet...

Sedangkan v can get more information fr that megazine.
betul betul...! setuju.... tapi saye layan gak komik2 katun and manga yang tak berfaedah itu! haha!

[apa yang aku fikirkan...]
[posting seterusnya pasal mak]

Unknown said...

toriq...

nak ke kelas dulu~ hehe
sila sila... takde hal...

Anonymous said...

apa? hang baca gak majalah MANGGA tu..kui..kui (saje nak gelak ckit je...)apa2 pun information gak.Artist punya berita pun perlu d ketahui gak...LAYAN...

(baru tengok wakenabeb:alkisah Farid Kamil kena tangkap polis,pucat....)sya.

Unknown said...

syasya...

apa? hang baca gak majalah MANGGA tu..kui..kui (saje nak gelak ckit je...)
manga bukan MANGGA la syasya... manga tu cam majalah@buku2 picisan yang mane kalau tak bace pun takpe... tak memberi kesan... cam buku KREKO, PEDANG SETIAWAN, dan yang sewaktu dengannya.. betul tak member2 blogger yang lain?

apa2 pun information gak.Artist punya berita pun perlu d ketahui gak...LAYAN...
kalau saya, setakat bace kat suratkhabar pun memadai... tak layan sangat bace gosip2 segala nnih.. fitnah sajor... tapi kekadang beli jugak...

(baru tengok wakenabeb:alkisah Farid Kamil kena tangkap polis,pucat....)
aaaa.... buat VC punye pasal, langsung lupe TV! saksikan VC dalam posting terbaru... published selewat2nya pukul 11.59.59 malam, hari ni (khamis)...

[apa yang aku fikirkan...]
[kat rumah syasya pun ade tenet?]

Anonymous said...

Zaki
camne syafiq? tak reti la... kena scan segala ke? malas aih nak pasang akunye scanner... tapi kalau ko pakse gak, maybe aku boleh consider lagi.... hehe... maka silalah ajar camne nak buat dalam bentuk pdf lalu memakse aku... haha.. but FYI, aku takdok software adobe acrobat c( ;

Ayoooo thambi...yorlah,kena scan bagai lar...nak gunting lps tu ko tempek kat adobe bleh jer...alamak! aku tak taulah camne nak convert ke .PDF....:P.. tak pelah ki, it's ok!

Unknown said...

syafiq...

Ayoooo thambi...
ayoyo...amma appa!!!

yorlah,kena scan bagai lar...nak gunting lps tu ko tempek kat adobe bleh jer...
adeh... kena gunting segala tu yang paling susah... takdok aih aku nak gunting majalah aku.. koleksi ma...

alamak! aku tak taulah camne nak convert ke .PDF....:P
tu la pasal.... plus aku tak install adobe acrobat... so mmg takleh tolong...

tak pelah ki, it's ok!
fuh... selamat! haha! tapi kan, hanya orang yang rapat ngan aku je panggil aku "Ki", itupun aku tak galakkan sangat... anyway, layan je...

[apa yang aku fikirkan...]
[lebey prefer org panggil Zaki penuh2]

Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

YAAA MOTIF ENTRY KO NIH ZAKI??!!
Menyahut seruan encik HATA ke weh sampai publish segala jenis bahan bacaan??!!
Wah wah waseh wasehhhh hahaha...
Malahan komenan keseluruhan aku adalah AKU BUKAN JENIS ULAT BUKU OK NAK BACA UTK LEISUREEEE!!
SOOOO NOT MY THINGGG --> sama cam komen kat blog Hata05 haha...

Tapi aku melihat dirimu sangat attached ngan buku Tombiruo tu...
Jadi aku tak menyangkal hakikat kebenaran drama yg ko nak menitis air mata bagai tu...
Cumanya perlu ke spoilkan jalan citer dengan mengatakan HERO dia mati dalam Episode ke-3??
Ko mmg sama spoiler cam Nadhrah ok!!
Hahaha...

Dah tatau nak komen apa...
Sbb reading for leisure purposes bkan bidang aku hahaha...
Too bad toooo bad :D

Unknown said...

ihab (untuk kali keempatnya dalam tempoh sejam)

Salam...
salam jua.. =)

YAAA MOTIF ENTRY KO NIH ZAKI??!!
Menyahut seruan encik HATA ke weh sampai publish segala jenis bahan bacaan??!!
Wah wah waseh wasehhhh hahaha...

boleh jugakkk... aku bace blog dia, dia cakap pasal buku segala, aku pun TAK NAK KALAH!! hahaha.... cuti2 ni, banyak buku yang aku bace.... asek bace buku anatomy pun boring jugak dak? hehe...

Malahan komenan keseluruhan aku adalah AKU BUKAN JENIS ULAT BUKU OK NAK BACA UTK LEISUREEEE!!
SOOOO NOT MY THINGGG --> sama cam komen kat blog Hata05 haha...

takpe la ihab.. lain padang lain belalang....

Tapi aku melihat dirimu sangat attached ngan buku Tombiruo tu...
cerita Tombiruo sangat besy ok~ maka aku recommend kan kat ko
BACELAH TOMBIRUO IHAB!!!!

Jadi aku tak menyangkal hakikat kebenaran drama yg ko nak menitis air mata bagai tu...
wa....~ aku bukan la jenis mamat air mata, tapi cerita tu sangat sedey... kutanya kawan2 ku yng dah bace, mereka jua begitu~ huhu...
maka BACELAH TOMBIRUO IHAB!!!!

Cumanya perlu ke spoilkan jalan citer dengan mengatakan HERO dia mati dalam Episode ke-3??
tu yang buat cerita tu sedey... tapi takpe, wujud hero baru jua selepas itu..

Ko mmg sama spoiler cam Nadhrah ok!!
ape nak buat, dah mmg itu jalan ceritenye.... aku bace saje la... haha! takkan nak suke2 suruh penulisnya ubah jalan cerita dak? :D

Dah tatau nak komen apa...
Sbb reading for leisure purposes bkan bidang aku hahaha...
Too bad toooo bad :D

tak tahu nak komen ke, jari dah penatt?? hehe... bukan main panjang lagi dia mengomel kat posting kat atas2 nun.... haha...

[apa yang aku fikirkan...]
[sampai jua ihab ke sini... TERIMA KASIH IHAB!!!!]

puteri nad said...

hhahah mengadala ihab..
mengata aku spoiler segala..tp kan cerita dia serius syok Ihab.aku kan memang x baca novel orang melayu sangat..tp novel RAM aku baca jer hampir sumer..bapak hazzab syok

ye tak zaki?

Unknown said...

nad dan ihab....

hhahah mengadala ihab..
mengata aku spoiler segala..tp kan cerita dia serius syok Ihab.aku kan memang x baca novel orang melayu sangat..tp novel RAM aku baca jer hampir sumer..bapak hazzab syok

ye tak zaki?

confession ok nad tak bace novel melayu sangat~ tapi memang serius best novel tulisan RAM.... sangat thiller...
maka ihab BACELAH TOMBIRUO IHAB!!!!

[apa yang aku fikirkan...]
[baru kenal RAM]

Anonymous said...

Best regards from NY!
» » »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...