Tuesday, June 30, 2009

Tuan Rumah


I went to SBPI Gombak to visit my brother last weekend with my parents. Upon the visit, we bought him some foods to eat together.

One of the foods was pizza. We couldn't finish it and asked my brother to bring it back to the dorm and share with his roomates. He sighed:

"Ala... Nanti kalau Awi bawa balik bilik, semua berebut nak makan. Tapi nanti bekasnya Awi jugak yang kena bersihkan sorang-sorang..."


Understanding his situation, I replied:

"Kalau tuan rumah buat jamuan, yang kena bersihkan pinggan mangkuknya nanti, tuan rumahnya ke, tetamunya?"


They looked at me, and I continued:

"Ikhlaskan je la hati Wi..."

Nota kaki: Yang tumpang sekaki makan tu, pandai berterima kasih tak?

9 comments:

En. Kunang Kunang said...

Oh... Singgah SBPI tak jenguk aku sekali ye, he 3x. UIA Gombak dekat je dari situ. :D

Szakif said...

kunang2:

er.. aku tiap hari ade kat UIA gombak kot. huhu..

As said...

tulah give and take

intan.dayana said...

ehem2.aku suke bw makanan yg bekas nye tak payah d basuh.senang.pas mkn buang trus.hek.

Jai said...

hahaha...

pandai3... ^^

Jepah said...

perkara biase la tu... tp kalu "jenis" tetamu yg lebih tau berbudi bahasa, dia akan tlg "tuan rumah"... sekian...

Wardah Puteh said...

Pernah juga buat kenduri mak masak masa di asrama dulu. Bukan setakat tak berterima kasih, tetapi bekasnya [Tupperware] hilang terus. Bila ditanya, tak ambil kisah, cakap tak tahu.

Mak marah. Tapi yang kena kita.
Sedih betul waktu tu.

Manusia. Macam-macam.
Hikmahnya, hargai apa yang orang dah buat kat kita.

Szakif said...

wardah...

:)

bersabar je la eh..

Mr Jagatraya said...

haha.Manusia mmg mcm tu.Habis madu sepah dibuang.Eh betul ke?Silap2.Budi bahasa budaya kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...