Thursday, November 25, 2010

Filem 2 Alam tidak SMART

Aku ingin membuat pengakuan: Aku menonton filem 2 Alam.

Aku rasa aku tak ingin menjelaskan lebih lanjut mengenai panggung wayang yang penuh memandangkan aku menonton pada hari Rabu, filem yang berjaya membuatkan aku bertanya banyak perkara selepas habis tayangannya, dan pelbagai lagi.

Namun, aku lebih suka menghuraikan bahawa aku optimis filem itu tidak akan berjaya mencapai sasaran kutipan RM40 juta. Jangan salah sangka, ini bukan doa.

Aku rasa kesilapan paling besar penerbit filem itu ialah kegagalannya mematuhi kriteria untuk meletakkan sasaran yang baik. Pernah dengar SMART?

S - Specific
M - Manageable
A - Attainable
R - Relevant
T - Time-bound

Spesifik? Memang sasaran RM40 juta itu berbunyi sangat spesifik dan itu membuatkan sesiapa sahaja yang mendengarnya pada mulanya pasti akan terkejut.

Manageable? Tidak. Tidak pada filemnya, tidak pada penerbitnya yang lebih banyak menjual nama sendiri berbanding nama pelakon-pelakon filemnya, dan tidak pada komen-komen negatif yang dihamburkan yang bermula selepas tayangan filem 2 Alam kepada wartawan dan seterusnya ditayangkan kepada umum.

Oh. Lupa. Ada juga yang manageable - memadam komen-komen negatif yang diletakkan di halaman peminat di Facebook penerbitnya. Huhu..

Attainable? Selepas sudah masuk minggu kedua tayangannya, nampaknya tidak ada lagi pengumuman bahawa jumlah kutipan filem itu sudah melepasi mana-mana jumlah kutipan filem Skop Production mahupun Metrowealth. Tapi, yang berjaya dicapai ialah melabelkan penerbitannya sebagai yang tersohor walaupun filem itu adalah filem pertamanya. Retorik bukan?

Relevant? Anda pasti tahu jawapannya.

Time-bound. Rasanya jika pun filem ini ditayangkan selama beberapa tahun, ia masih sukar untuk mencapai jumlah kutipan RM40 juta. Rasanya tidak perlu tunggu beberapa tahun pun, kerana jika ada mana-mana stesen TV yang mahu membelinya, ia akan ditayangkan pada musim perayaan orang Muslim Malaysia tahun depan. Tapi, berapa ramai yang mahu menonton?

Jadi, aku rasa apa yang penerbit filem 2 Alam lakukan sangat-sangat tidak menepati konsep SMART dalam meletakkan sasaran.

Percayalah. Pasti ada penceramah motivasi yang akan menjadikan sasaran RM40 juta ini sebagai modal dalam sesi ceramah mereka pada masa akan datang.

4 comments:

djambu puadovich said...

rm40 juta tu sebagai contoh...contoh gagal. kui3

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

SMART konsep yg bagus!

Anonymous said...

HAMPEH...tu je yg layak utk filem yg konon2nye byk memberi pengajaran ni..

Aimi Salwani said...

bior le die nk konfiden berlebihan..tp jual name tu x tahan tuh....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...