Wednesday, November 24, 2010

Kuasa Sentuhan Tangan Isteri


Hujung minggu itu, aku, isteri dan adik kandungku pulang ke kampung bersama-sama. Aku mengambilnya dari asrama sekolahnya.

Ketika itu, sambungan internet baru sahaja dipasang di rumah. Kebetulan aku bawa pulang komputer ribaku untuk aku lakukan kerja sambilanku di kampung.

Memandangkan adikku lebih mahir dalam hal-hal yang melibatkan teknologi, lalu kuminta dia letakkan tetapan internet tanpa wayar pada komputerku sementara aku keluar membawa isteri keluar membeli barang.

Sejurus aku pulang semula ke rumah, aku dapati tetapan internet tanpa wayarku berjaya disambungkan. Tetapi aku berasa pelik kerana ikon pelayar internet kegemaranku - Google Chrome pula hilang. Lalu aku tanyakan kepada adikku akan hal itu, dengan nada yang sedikit meninggi.

"Apa yang kau usik ni?" tanyaku kepada adikku. Lalu dia menunjukkan beberapa bahagian dalam komputerku yang disentuhnya.

"Kan Abang Zaki minta letakkan tetapan internet sahaja. Janganlah usik benda lain," marahku.

Entah, mungkin kerana terlalu banyak tetapan yang telah aku letakkan dalam pelayar tersebut membuatkan aku berasa ralat akan kehilangannya kerana aku terpaksa memasangnya semula. Jadi kerja pula jika perlu memasangnya semula.

Isteriku perasan akan perubahan riak wajahku. Jika waktu keluar tadi aku gembira, tetapi terus berubah sejurus pulang dan melihat komputerku.

Terus aku mengajak isteriku masuk ke bilik. Aku mahu menenangkan hatiku. Takut pula jika anginku makin naik, entah apa pula yang akan berlaku.

Di dalam bilik, isteriku menyentuh tanganku. Lalu ujarnya dengan lembut, "Abang, tak elok marah-marah dia macam tu. Google Chrome sahaja pun."

Tersentak aku. Ada benarnya apa yang dikatakannya itu. Mudah benar aku hilang pertimbangan hanya kerana pelayar internet. "Nanti pasanglah semula," sambungnya.

Terus reda kemarahanku.

Rupa-rupanya dia belum habis lagi berkata-kata, "Tak elok Abang marah adik Abang macam itu di depan Sayang. Jatuh air mukanya."

Tersentak lagi aku. Kali ini lebih besar hujahnya. Air muka, ya air muka. Ah, kini air mukaku pula yang berubah kerana rasa bersalah menyelubungi diri.

Sambungnya lagi, "Abang kandung Sayang pun sebenarnya selalu marah Sayang, tapi dia tak buat depan Abang."

Ah, rasanya seperti dihenyak-henyak hatiku dengan rasa bersalah - rasa bersalah dengan adikku sendiri kerana memarahinya.

Oh isteri, sungguh bijak kau menasihatiku. Kau memberi nasihat dan kau juga menjaga air mukaku. Bukannya di depan orang lain.

Terima kasih Sayang.



Masih ingat bagaimana Kayla menggunakan kuasanya? Ya, melalui sentuhan.

4 comments:

perindu_خلافة said...

so dah minta maaf kat adik ko ke belum zaki!? kesian dia kot, mgkn x sengaja dia buang Chrome tuh atau dia rase Mozilla Firefox lebih bagus.. keskeskes >_<

p/s: kalo aku kena camtu arr, aku putuskan balik connection router dgn lappy tuh.. biar padan muka, hahaha
(cuba meletakkan diri kat tmpt adik zaki ^_^)

Szakif said...

Rizqan:

Alhamdulillah.. Sudah :)

نور فضيلا said...

hahaha..tbe2 mcm suke dgn comment rizqan,..kalo aku pun aku putuskan balik connection..banyak bunyi lak..hehehe..
ala zaki, chrome je pun..=p

Szakif said...

Fadila:

Ye, aku bersalah. Hehe... Jarang kot aku lost temper. Entah kenapa haritu je aku tibe2 terlost temper lak. Hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...