Monday, November 08, 2010

Wahai Si Bujang, Ini Doa Kami

Dalam sebuah majlis perkahwinan rakanku, aku berjumpa dengan seorang rakanku yang lain. Dia masih bujang. Seperti biasa, isteriku setia menemankan.

Kami tidak duduk semeja dengan rakanku itu. Namun kami sempat bertegur sapa dan bersalaman sebelum aku dan isteri bingkas ke kawasan bufet untuk mendapatkan ayam golek yang nampak menyelerakan.

Dalam khayal kami melayan selera, tidak sedar pula dia mahu meninggalkan majlis lebih awal daripada kami. Tak sempat mahu berbual panjang.

Dia hulurkan tangannya, mahu bersalaman sebelum berpisah. Lalu kusambut salamnya dengan senyuman terukir di bibir. Sempat aku tanyakan kepadanya, "Kau bila pula?"

Mungkin dia faham akan maksudku, dia menjawab, "Insya Allah..."

"...lama lagi!" Lambat dia menyambung ayatnya sebelum dinoktahkan dengan sengihan sinis.

Aku faham akan maksudnya, lalu kubalas dengan tawa.

Dia menyambung, "Lepak dulu. Rumah takde lagi. Harta takde lagi. Kumpul dulu..."

"Baiklah," kujawab ringkas. Lalu dia meninggalkan majlis, berseorangan.

"Sayang," kubuka bicara dengan isteriku. "Lawak pula dia tu, kan? Tapi mendalam maksudnya. Kita yang dah kahwin, kita doakanlah kawan-kawan kita yang masih bujang supaya cepat-cepat diorang kahwin. Kita yang dah kahwin ni, kalau tak reti bersyukur, tak tahu lah."

Moga Allah permudah cara dan jalan rakan-rakanku yang masih bujang untuk berpasangan. Amin...

3 comments:

~Athirah's Aunty~ said...

oh, thanks 4 d dua'....amin amin amin ya Allah ~ ruby

Aimi Salwani said...

umm..tp nk tggu kumpul harta dlu...alamat lmbt lg laa kawin...nikah dlu...rezki akn dtg...xperlu trus hidup mewah...yang manisnya bile mengharung hidup bersama-same...susah senang hadapi bersama...

Hermione Sakura said...

thx for d doa too :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...