Friday, November 19, 2010

Berkenalan

Adik-adik sekalian, jangan buang masa add orang yang tak dikenali di Facebook ketika cuti akhir tahun ni ye. Baik gunakan masa untuk belajar. Cover balik apa-apa yang tak faham sepanjang tahun ni. *baru sahaja menasihat seorang adik lepasan PMR yang tak kenal aku tapi nak add aku.

Aku masih ingat ketika aku masih di sekolah rendah, aku ada bercampur gaul dengan orang-orang yang lebih tua daripadaku. Umur mereka lebih kurang umur orang lepasan SPM, aku istilahkan mereka sebagai orang muda. Maklumlah, aku banyak meluangkan masa di kedai mak aku, jadi aku banyak bergaul dengan banyak orang daripada pelbagai latar belakang.

Salah satu aktiviti yang mereka lakukan ialah bersembang mengenai majalah hiburan. Ya, mereka lelaki dan mereka bersembang mengenai majalah hiburan. Bahagian yang paling diminati ialah bahagian yang terkandung mengenai "Rakan Majalah X" dan yang sepertinya. Di situ, bagi sesiapa yang berminat untuk menghantarkan maklumat mengenai diri mereka atas landasan ingin berkenalan antara satu sama lain boleh menjadikan majalah tersebut sebagai "orang tengah".

Jadi, di situ aku lihat ada yang menghantar gambar dalam pelbagai gaya dan rupa, dengan madah pujangga yang indah dan sebagainya. Ada pula ruang untuk mereka letakkan sedikit sebanyak biografi diri mereka. Aku tertarik dengan satu butiran, iaitu hobi. Mesti ada yang menulis, hobi: berkenalan.

Korang ada pengalaman seperti ini tak? Mesti ada kan?

Aku tak pasti bagaimana keadaannya kini kerana aku dah lama tak menyelak majalah ataupun tabloid hiburan. Tapi aku rasa, jika ada pun ruang seperti itu di majalah, ia seperti sudah ketinggalan zaman.

Iyalah, dengan adanya internet, segalanya mudah. Cipta akaun emel, kemudian daftarkan diri di Facebook ataupun yang sepertinya, dan carilah rakan untuk berkenalan. Tidak seperti dahulu, mereka perlu membeli majalah, kemudian menulis di ruang yang disediakan dan dikerat sebelum diposkan. Kemudian perlu tunggu sehingga berbulan-bulan. Itupun jika bernasib baik dipilih oleh editor.

Namun, dengan kemudahan internet dan laman jaringan sosial yang ada, makin mudah juga untuk sesiapapun menambah sesiapa sahaja yang mereka mahu di internet sebagai rakan.

Sebenarnya, semua tulisan di atas hanyalah ayat-ayat pengenalan. Apa yang aku ingin sampaikan dalam entri kali ini adalah berkenaan hal ini:

Aku rasa kebanyakan orang yang baru membuka akaun Facebook dan budak-budak sekolah terlalu teruja untuk menambah jumlah rakan di Facebook hingga sanggup menambah sesiapa sahaja yang mereka mahu tanpa ada sebab yang kukuh.

Realitinya, adakah anda pergi ke mana-mana dan berjumpa dengan sesiapa secara tiba-tiba dan memintanya menjadi rakan anda? Apatah lagi jika anda menghampiri orang tersebut tanpa memperkenalkan diri anda terlebih dahulu, dengan harapan dia akan terus menerima anda sebagai rakan.

Aku rasa sebab itulah rakyat Malaysia dicatatkan sebagai pengguna Facebook dengan rakan yang paling ramai di dunia pada kadar purata 233 orang rakan. Sumber di sini. Ia tidak lain dan tidak bukan kerana ada dalam kalangan mereka yang menambah rakan atas dasar "main tekan-tekan jew".

Ok. Aku ada masalah dengan orang yang suka menambah-nambah huruf W dalam ayat mereka. Seolah-olah menghalalkan kesilapan mereka menaip. Seolah-olah ada huruf baharu antara kekunci E dan W.

Berbalik kepada topik, aku mahu nasihatkan kepada semua yang membaca agar menetapkan sasaran yang khusus dan jelas jika mahu menambah sesiapa sahaja di Facebook sebagai rakan. Pastikan niatnya betul dan baik. Jika hanya atas alasan "main tekan-tekan jew", aku rasa baik korang tolong mak korang kat dapur. Lagi elok.

Titik.

Jadi apa kaitannya antara perenggan-perenggan pengenalan dengan isi sebenar entri ini?

Korang rasa?

3 comments:

Anonymous said...

btl2!!!
siap da sorg mmmber ak ni siap tgkap cintan ngn dak2 lpasan pmr ni..

RohaniHashim said...

wow. abang yang garang! ;p

hi szakif :)

just to let u know that ministry of moment pun tgh buat contest. winner gets a photography package worth RM2,000. Jemput join ya? Contest details di blog roe :)

hope to see yr entry! :)

Nur Adibah Md Azman said...

Bdk2 skang mmg macam tu. Suka2 ati je nk add sape2. Yg penting, kwn2 rmi. Ntah ape2 je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...