Wednesday, August 25, 2010

Third Article in Utusan Malaysia


For the third time, the article that I wrote was published in Utusan Malaysia. Go to Utusan Online and search Muhammad Zaki Ramli. All of my articles are available there.

This time, I wrote about Ramadhan. The article that was initially entitled "Puasa Bukan kerana Kesihatan" was published with the title "Betulkan Niat Sebenar Puasa".

The idea of putting such title was to attract readers to read more on the article rather than just a cliché one like (I'm sorry to say) the one published. This is because, to my observation, people would skip such articles thinking that it contains thoughts like in any other articles.

I think the approach that I used to write the article was simple and easy to be understood and thus it needed a catchy title to put readers' eyes till the end of the article and eventually made them think.

As expected, the article was edited to suit the available space in the page. However I found that the main idea was still there anyway.

The idea to write that article was inspired after a weekly talk session during Ramadhan held in Yayasan Ilmuwan by Prof. Dr. Mohd Yusof Haji Othman of Institut Islam Hadhari. In his talk, he explained something more or less about what I shared in the article and I put some of my thoughts regarding the matter.

I hope many have benefited from the article and may Allah bless Prof. Yusof.

5 comments:

Amir Azmi said...

Salam Zaki,
Cuma nak ulas sikit tulisan awak. Jangan mare yer. Bukankah, salah satu hikmah berpuasa itu adalah untuk meningkatkan kesihatan? Malah itu juga menjadi salah satu motivasi untuk orang berpuasa (bukan semua).

Rasanya ada perkara yang lebih provokatif untuk membandingkan niat puasa dengan perkara-perkara yang melibatkan puasa. Contohnya, kelebihan orang yang bersukan di dalam bulan puasa. Pandangan tentang pemain bola pro yang tidak diwajibkan berpuasa di Eropah, Kelebihan ibu mengadung berpuasa. Jumlah kalori yang hilang bila kita berlapar dan keupayaan kurma untuk mengembalikan tenaga seharian berpuasa dan lain-lain lagi. Ia akan provoke orang muslim dan non-muslim!

Cikgu rasa, menyampaikan hikmah puasa itu satu 'syiar' dan menyebarkan syiar dalam bentuk ILMU itu satu JIHAD! teruskan usahamu, semoga berjaya, Ameen.

Amir Azmi said...

Bagi cikgu, artkel ini biasa-biasa sahaja!

Unknown said...

Cikgu Amir.

Thanks for the comment and thought.

Saya tidak menolak bahawa memang ada malah banyak hikmah berpuasa dari sudut kesihatan. Malah saya juga tidak menolak bahawa tajuk yang ditukar itu salah, kerana memang itulah yang saya maksudkan.

Tetapi konteks yang saya maksudkan dalam artikel tersebut ialah konteks tujuan, bukan konteks hikmah. Jika kita berkata mengenai konteks tujuan, kita berkata mengenai konteks "sebelum", manakala konteks hikmah lebih kepada konteks "selepas".

Jika kita berniat, kita sepatutnya berniat lebih kurang begini, "aku berpuasa kerana Allah taala" dan bukannya "aku berpuasa kerana hendakkan kesihatan yang lebih baik". Ini yang maksudkan mengenai konteks. Apa yang Cikgu nyatakan di atas adalah di luar konteks yang cuba saya bincangkan dalam artikel tersebut.

Dan bukanlah niat saya untuk memprovokasi antara orang muslim dan bukan muslim. Saya fikir kebanyakan pembaca sasaran Utusan Malaysia ialah orang Melayu Islam, jadi saya lebih fokuskan kepada memberi peringatan kepada yang sudah sedia Muslim, and not to the extent I wanted to preach to the non-Muslim.

I hope that would give some more thoughts about the article. Thanks for the review and comments anyway. :)

Amir Azmi said...

Salam zaki,

Provokasi yang cikgu maksudkan bukan provokasi yang menyebabkan orang lain bercanggah sesama sendiri tetapi provokasi pemikiran agar si pembaca akan mengerakkan sel-sel otak untuk memikirkan sesuatu yang baru untuk kebaikan ummah.

Jika orang berniat untuk menjaga kesihatan dengan berpuasa, sudah pasti ramai orang berpuasa sunat isnin khamis di luar Ramadhan. tapi itu tidak berlaku. Ini menunjukkan segelintir sahaja yang berniat sebegitu!

Majoritinya, orang berpuasa yang makan yang paling sedap, paling banyak, paling mewah di bulan Ramadhan ini!

Unknown said...

Cikgu Amir Azmi:

I noted that also. :)

Apa-apapun, pokok pangkalnya soal niat ni kita tak boleh nak tanya sorang-sorang apa sebenarnya niat asal dia melakukan sesuatu. Jika ditanya pun, jawapannya mungkin manis di mulut, tetapi tidak semanis itu pada tindakannya.

Jadi dalam konteks berpuasa dan artikel yang saya tulis, saya sekadar mengingatkan kepada pembaca niat asal kita semua berpuasa kerana saya juga telah diingatkan dan disedarkan semula apabila mendengar dan menghayati ceramah Prof Yusof tempoh hari.

Begitu~ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...