Friday, August 13, 2010

Szakif Meli - Pelik?


Klik pada gambar untuk membaca dengan lebih jelas.

Sudah beberapa minggu aku tukar namaku di Facebook kepada Szakif Meli.

Mungkin ramai sudah tahu cerita di sebalik nama Szakif itu. Tetapi mana pula datangnya perkataan Meli (sebut: mur-lee)?

Bagi yang mengenali isteriku, mungkin mudah sahaja mereka mengaitkannya dengan nama isteriku kerana namanya di Facebook ialah Mary Mei Li. Tetapi sebenarnya, bukan.

Meli ialah panggilan kepada Abahku. Biasanya di sebelah keluarga Abah, adik-beradiknya memanggil Abah dengan nama "Abang Meli" walaupun nama sebenarnya ialah Ramli. Abah ialah anak kedua, sulong bagi yang lelaki daripada 16 adik beradiknya. Ye, 16 orang. Jarak umur antara yang paling tua dan yang paling muda cuma 20 tahun. Gila produktif arwah nenek aku.

Pernah Abah meluahkan dia kurang selesa dengan panggilan Meli itu, malah Abah lebih selesa dengan panggilan "Acik". Mungkin Abah tidak berapa kisah sangat, asalkan orang lain selesa memanggilnya dengan nama itu.

Nak dijadikan cerita, selepas aku tukar nama kepada Szakif Meli, ada pula orang yang aku tak kenali berminat menjadi rakanku di Facebook, seperti dalam gambar di atas.

Persoalannya:
1. Tak cukup Melayu ke nama Szakif Meli?
Mungkin. Nama Szakif unik kot. Cuba google. Apa yang korang jumpa?

2. Tak cukup Melayu ke muka aku?
Memang. Aku kan kacukan Pan Asia.

:D

4 comments:

bawangmerah said...

i really thought meli tu comes from your wife's. even i pronounce it as may-lee :)

shaz @ kurz said...

i googled szakif and result top die sume szakif-related link..xde related to bnd pelik2..hehe

shaz @ kurz said...

i googled szakif and result 1st page die sume links related to you..so szakif xde la ada kaitan dgn bnd pelik2..dun worry..hahaha

Hayati Hanuni Halin said...

omaigod... statement pan-asia itu sgt cannot do~~ hahahahahahhaaak!
frying pan dala.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...