Wednesday, August 24, 2011

Kisah Kelahiran Muhammad Zaid (Bahagian II)

Setelah disahkan bahawa isteri aku perlu dimasukkan ke wad kerana jalan sudah terbuka 1 cm, kami berbincang tentang keperluan yang perlu dibawa ke wad. Beg yang mengandungi pakaian bayi dan ibunya yang sudah lama dikemas ada di dalam kereta, tetapi persiapan itu sebenarnya sangat mimimum. Ia hanya disediakan sekiranya kelahiran bayi pertama kami betul-betul dalam keadaan kecemasan.

Sebelum dimasukkan ke wad, aku dan isteri perlu mendaftar diri. Beberapa dokumen diperlukan seperti kad pengenalan dan sijil nikah. Mujur memang kubawa ke mana-mana sahaja salinan permohonan sijil nikah di dalam dompetku.

Selesai pendaftaran, aku perlu menjelaskan bayaran deposit terlebih dahulu. Aku ditawarkan wad kelas satu. Memikirkan keselesaan isteri dari pelbagai sudut khususnya bab aurat dan privasi, tidak lama untukku membuat keputusan untuk menerima tawaran itu. Mujur juga pagi hari itu aku sedia mengeluarkan wang sebanyak RM1000. Berkepuk juga dompetku. Macam tahu-tahu sahaja bahawa kepukan itu tidak lama. Ini kerana bayaran deposit bagi wad kelas pertama di hospital itu ialah RM800 bagi tempoh seminggu.

Selesai membuat bayaran, aku dan isteri diiring oleh seorang jururawat menuju ke wad yang dimaksudkan. Di situlah kami berbincang mengenai keperluan yang perlu diambil dari rumah seperti sedikit makanan dan minuman, pengecas bateri telefon, buku dan tambahan pakaian untuk menampung keperluan tinggal di wad yang kami sendiri tidak tahu berapa hari akan diluangkan di situ. Ini kerana isteriku tidak menunjukkan tanda-tanda sakit, melainkan ada kebocoran. Itu pun tidak kami sangka bahawa itu adalah air ketuban. Maklumlah, masing-masing tidak pernah melihat air ketuban dengan mata kepala sendiri.

Selesai berbincang dan menyenaraikan semua keperluan, lalu kukhabarkan melalui panggilan telefon kepada emak dan ayah mertuaku bahawa anak mereka sudah dimasukkan ke dalam wad untuk persediaan bersalin. Nak dijadikan cerita, kami sama-sama melawat sepupu isteriku di wad bersalin, yang juga merangkap anak buah emak dan ayah mertuaku, pada lewat petang sebelum isteriku pula dimasukkan ke dalam wad yang sama tidak sampai sejam selepas kami berpisah. Kebetulan pula kami pergi ke hospital secara berasingan.

Alangkah terkejutnya emak dan ayah mertuaku kerana langsung tidak menyangka bahawa anak mereka sudah mahu melahirkan anak pertamanya, yang juga merangkap cucu pertama mereka. Terus mereka tanyakan apa-apa bantuan yang mereka boleh hulurkan. Oleh sebab aku sudah jangkakan reaksi itu, lalu kutenangkan mereka. Kukatakan bahawa segalanya baik-baik sahaja. Aku akan pulang ke rumah mereka untuk mendapatkan beberapa keperluan sementara isteriku tinggal di wad.

Hari semakin lewat. Dalam kelam-kabut dan kalut itu, sempatkah aku berbuka puasa? Nantikan sambungannya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...