Friday, March 28, 2008

Change


Taken from the one and only Syifa the Next Female Politician ;p

Setiap manusia perlukan perubahan. Ada orang memang tak nak berubah. Kononnye sebab tak nak ubah apa yang ada. Tak nak ubah diri kerana takut perubahan itu adalah sesuatu yang hipokrit dan tak ikhlas. Lebih baik jadi diri sendiri dari ber pura-pura jadi org lain. Pada aku… hmmm.. ye ke mcm tuh?

Hmmm…

Kenapa perlu ada perubahan? Perubahan lahir dari kesilapan yang berlaku. Manusia tak perfect. Tak sempurna. Jadi biler berlaku kesilapan, manusia yang sedar diri akan rasa nak berubah. Kesilapan wujud adalah untuk manusia mengambil iktibar daripada nye. Atau kata omputihnye, mistakes exist for human to take a lesson from it. Without mistakes, human tends to stay where they are. Bunyik mcm takde kemajuan diri. Duduk je kat takuk lama sebab dah rasa diri tu perfect dari segala. Huh~ perah lah santan sendiri.

Perubahan ini adalah dari pelbagai segi sebenarnye. Ada yang berubah ke arah yang lebih baik. Ada yang ke arah yg lebih jahat. Terpulang pada manusia tu nak nilai ke arah mana. Pada aku, org yg berubah diri ke arah yg lebih baik ni bukan hipokrit. Dia bukan nak berpura2. Dia tahu mana salah dia dan dia ubah. Dan perubahan dia mengambil masa.

Tapi tak kurang juga orang nak berubah demi nak ambil hati orang keliling. Semata nakkan orang keliling menerima dia dalam kelompok kumpulan tertentu. Orang2 mcm ni aku tak reti nak komen. Sebab aku tak reti bergaul dgn org2 mcm ni. Entah2 mmg ada aku gaul dgn org2 mcm ni tapi aku tak sedar. Senang citer, aku lantakkan diorg. Janji diorg tahu apa yang diorg buat dan tak ganggu hidup manusia lain terutamanye diri ku. Heh~

Apa yang penting, setiap perubahan manusia tu adalah hal diri masing2. Tapi kalau perubahan itu melibatkan org keliling, kena lah amik tahu. Contohnye perubahan tsunami politik sekarng ni. Sangat berkait rapat dgn kehidupan rakyat. Dari satu negeri jadik 5 negeri sekaligus pantai bah berubah. Perubahan yang sangat ketara. Sama2 kita sedar, bukan semua boleh terima. Ada yang gembira dgn perubahan nih. Ada yang tak. Apa2 pun, kita kena bagi masa. Dan masa ni bukan dalam sebulan dua. Terutamanye perubahan yang melibatkan membaik-pulihkan kesilapan yang terjadi. Bukan sedikit masa yang dituntut. Banyak. Jadi kita sebagai rakyat kena bagi ruang dan peluang. Bagi mereka berubah dan perbaiki kesilapan yang berlaku.

Apa yang boleh kita bagi sekarang adalah memberi kemaafan atas keterlanjuran yang dah berlaku. Memang bukan senang. Memang bukan sedikit. Kita akan rasa lebih sejahtera andai hati kita tak disimpan dendam. Perasaan tu boleh dibuang jauh2 dgn memberi kemaafan. Dan kita boleh mulakan perubahan dgn memberi kemaafan pada mereka yang pernah laku kesilapan. Seterusnye sediakan ruang dan peluang untuk mereka perbaiki diri. Jangan disimpan dendam. Jangan diungkit kisah silam. Maafkan setiap orang di keliling kita sebelum tidur. Bersihkan diri dan sucikan hati dgn muhasabah dan tanya diri kita sendiri apa yang kita dah buat demi kesejahteraan orang keliling kita.

Aku doakan semua pembaca blog aku ni sehat, ceria dan sentiasa berada dalam keadaan sejahtera lah hendaknye. Ok?

TQ Syifa...

4 comments:

DaRk AnGeL said...

you are welcome... :)

tapi aku kureng stuju bab the next female politician tuh... huhu~

szakif said...

ele.. kurang setuju tapi ber'huhu'2... ;p

ILA said...

ohoooo...x yah baca lerrr;)
cos akak baru baca dari blog 'kaler pink'..hehekk;)

EPY WEEKEND:D

szakif said...

owh. itu macam ka? takpe2.. saye pun dah nak post satu entry baru ni.. lalala~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...