Friday, July 19, 2013

Idea Menulis

Aku terdesak. Mencari idea untuk diterjemahkan ke dalam bentuk proposal bertulis. Proposal itu perlu dibawa ke konvensyen penulis yang akan aku hadiri 20 Julai ini.

Baca, baca. Panggilan itu datang. Masuk tandas. Idea pun datang.

Yang aku baca tadi, satu ulasan buku. Kata penulis blog itu, penulis mengadun novelnya selaras dengan ilmu ekonominya. Kisah cinta dari sudut ekonomi.

Aku? Bidang sains perubatan. Oh ya! Ada isu yang sedang aku ikuti. Ia boleh digarap menjadi bahan penulisan.

Tapi, idea itu datangnya ketika aku berada di dalam tandas. Bukan sekadar datang, tetapi siap dihurai dan diulas. Ah, kenapa mesti ketika di dalam tandas?

Kata orang, jika idea datang ketika berada di dalam tandas, idea itu tidak baik.

Kemudian aku tertanya-tanya, benarkah? Ada nas? Siapa kata? Nabi? Firman Allah. Aku tertanya-tanya.

Sebabnya, idea aku itu, pada hemat aku, boleh buat buku laku keras di pasaran. Heh. Berangan. 

Memang pun penulis perlu berangan untuk mendapat idea menulis. Zon angan ini yang aku mahu terjah dan jelajah kembali. Dek kerana asyik dengan dunia penyuntingan dan penterjemahan, sudah lama aku biarkan ruang itu sebegitu.

Aku mahu menulis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...