Wednesday, October 12, 2011

Apam Cendawan Szakif



Sebenarnya bukanlah apa beza sangat apam ni dengan apam mekar. Cumanya bila aku kukus, buka je penutup kukus, jadi macam tu pula rupanya. Hehe.. Cara dia merekah atau mekar tu lain plak. Seolah-olah ada dua bahagian, atas dan bawah.

Pada pandangan aku, rupanya macam peti bulat yang ada penutup ternganga di atasnya. Pada pandangan isteri aku pula, macam cendawan. Kalau tengok dari perspektif yang dekat, memang ada rupa cendawan pun apam tu. Kan?

Aku rasa apam aku tu merekah jadi macam tu sebab bekas plastik yang aku gunakan untuk menampung cawan kertas aku tu lebih tinggi berbanding cawan kertasnya. Hasil daripada tindak balas fizik... Biasanya orang kata tindak balas kimia kan? Tapi ni tindak balas fizik ye... Sebab melibatkan benda yang tak nampak tapi ada kesannya dalam kehidupan, iaitu haba.

Ok lah, ini resepinya:

3 ulas telur (bukan tiga biji telur ye.. Bahasa kena betul... Biji untuk buah sahaja)
1 1/4 cawan gula halus (tadi aku takde gula halus, jadi aku kisar sendiri gula kasar yang ada. Mudah...)
1 tbsp ovalett

Adun tiga bahan ni terlebih dahulu sampai kembang.

1 tsp esen vanila

Masukkan, adun lagi.

3 cawan tepung
1 cawan air ais krim soda

Masukkan berselang seli. Agak-agak kalau tepung tu dah likat, tambah air ais krim soda. Agak-agak dah sebati adunannya, tambah tepung lagi. Bergilir-gilir.

Kemudian, masukkan adunan yang telah sebati  ke dalam piping bag, dan pindahkan ke dalam cawan kertas pula.

Kukus selama 15 minit, bergantung pada ketebalan adunan. Kalau buat dalam bekas cawan kertas yang kecil, 15 minit la. Kalau besar sikit, lebih lama lagi la.

Pastikan air kukusan betul-betul mendidih sebelum memasukkan adunan.

Kemudian, tengok la macam rupa rekahan apam korang. Lain bekas lain kesan rekahannya kot?

Tentang warna, kali ni aku dan isteri memilih untuk tidak mewarnakannya. Too much la already masa buat apam polkadot tempoh hari. Hu..

Selamat mencuba!

3 comments:

Gadis Pantai Timur said...

comel...hehehe

adam narzuan said...

nampak macam sedap apam ni.. gebu...

xOxO~fixa~ said...

wah makin rancak memasak kwn aku sorg nih.. hebat! teruskan usaha zaki..

btw, ovallet tu menda? cri kat pasaraya besar pun susah nak jumpa.. apa efek dia erk kalo x letak ..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...