Saturday, June 18, 2011

Pasca Nora Elena: Kebengangan Seorang Suami


Aku sempat menulis secara ringkas di Facebook dan mendapat beberapa respons yang positif. Bagus. Aku tidak keseorangan.

Aku sangat tidak bersetuju dengan kenyataan-kenyataan yang dibuat di beberapa blog dan beberapa orang rakan di Facebook yang tidak percaya bahawa watak Seth itu wujud dalam kehidupan sebenar. Kata mereka, Seth itu terlalu sempurna. Sampai ada yang tergedik-gedik terbawa-bawa watak Seth dalam mimpi mereka. Tapi, maaf, pada aku Seth tidak sempurna pun. Tengok sahaja Nora Elena, mana tudungnya? Mana peranan Seth untuk menegur isterinya menutup aurat yang selayaknya hanya Seth sahaja yang halal melihatnya? Itu baru satu.

Seth dikatakan sangat romantik, bertanggungjawab, kacak, baik, dan sebagainya.

Aku merenung diri aku, adakah aku memiliki kualiti-kualiti seperti itu? Tak perlu dijawab, kerana sebaik aku luahkan kebengangan aku, pantas isteri aku memujuk dengan berkata, "Sayang ada suami yang romantik, bertanggungjawab, kacak, baik..." Belum habis dia menyudahkan kata-katanya, muka aku sudah kemerah-merahan. Segan apabila isteri sendiri buat kenyataan macam itu. Lalu terus aku ajak duduk di sebelah aku. Selayaknya dia mendapat ganjaran kerana menyejukkan hatiku!

Aku tak ingat siapa yang tulis di Facebook. Dan aku tak kenal pun siapa yang menulis di blog itu. Tetapi kalau apa yang ditulis itu seolah-olah memperlekehkan semua lelaki di dunia, pasti ada yang terasa hati. Aku antaranya. Ada dua jenis terasa hati. Satu, kerana tidak berkualiti sebagai suami seperti Seth. Dua, kerana mempunyai berkualiti sebagai suami lebih baik daripada Seth.

Bagi suami yang tidak mempunyai kualiti seperti Seth - yang tidak romantik, yang tidak bertanggungjawab, yang tidak kacak, yang tidak baik, dan sebagainya - korang memang perlu terasa. Disebabkan lelaki macam koranglah yang membuatkan wanita-wanita dan perempuan-perempuan di luar sana berani mengeluarkan kenyataan sebegitu. Tolonglah baiki diri masing-masing. Baiki akhlak dan peribadi, menangi semula hati isteri.

Bagi suami yang lebih baik daripada watak Seth pula, jangan berasa terlalu selesa. Kita perlu kekalkan kualiti suami mithali yang ada dalam diri kita, malah perlu ditingkatkan dari masa ke masa. Tambahkan ilmu di dada, pasti isteri sayang tak lepa.

Buat wanita-wanita yang belum berkahwin dan sudah berani membuat kenyataan yang menidakkan kualiti yang ada pada lelaki di luar sana, yang salah seorangnya akan menjadi suami korang, tolong jaga sedikit mulut tu. Dan jari tu. Kang aku cili-cili kang. Biar pedas mulut korang. Biar pijar jari korang.

Kalau nak lelaki yang romantik, tunggu kahwin dulu, baru la boleh tunjuk romatik ke tak. Takkan belum kahwin, dah nak tunjuk? Nanti tidak ada beza pula kualiti lelaki itu antara sebelum berkahwin dan sesudah berkahwin.

Kalau nak lelaki yang bertanggungjawab, pun tunggu kahwin dulu, baru la lelaki yang sudah sah bergelar suami korang tu boleh menunaikan tanggungjawabnya. Kalau tak kahwin lagi, tanggungjawab apa yang dia ada pada korang? Selagi akad nikah belum sah, tanggungjawab untuk menjaga korang masih lagi di atas bahu mak bapak korang. Apabila sudah sah akad nikah, selepuk sebeban tanggungjawab dihempap atas bahu dia. Korang takkan tahu macam mana beratnya tanggungjawab menjadi suami.

Korang kena ingat. Ada je ramai lelaki di luar sana yang menyorokkan kualiti mereka sebagai suami, sekurang-kurangnya sebaik Seth. Cuma tak tunjuk je lagi. Sebab belum tiba masanya.

Dan korang kena yakin, dalam diri setiap lelaki tu ada kualiti yang baik yang boleh disuburkan. Kalau korang dah kahwin, kena la didik suami korang sebagaimana yang korang inginkan. Kalau nak jadikan suami ko macam watak Seth, bimbing dia. Jangan tahu nak merungut je laki ko tak macam Seth, walhal ko tak berusaha pun nak bimbing laki ko jadi macam mana yang ko nak.

Jadi, baik fikir semula. Bagus juga watak Seth tu dibentuk sebegitu rupa. Biar diketuk sedikit kepala-kepala kita. Tak kira la suami ke, isteri ke. Kata orang putih, he's a wake up call!

Yang pasti, jika mencari bakal suami yang sempurna, pasti lelah yang dijumpa. Takkan ada lelaki yang sempurna. Tetapi ada lelaki yang cuba menjadi suami yang terbaik untuk isterinya.

4 comments:

myadlan said...

oh itu cuma lakonan saje.. everything looks perfect and nice..

As said...

:)

budak chOmel said...

aku suka entry ni~ nice one~!!!

{she-who-must-not-be-named} said...

cite tu cam mengarut je aku tgk.mana ada lelaki yang perfect bro. sbb tu Allah jadikan perempuan.saling melengkapi antara satu sama lain. nasib aku xfollow cite tu..huhuhu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...