Friday, December 24, 2010

Bebel - Tak Payah Kau Nak Belanja Perempuan Itu!

Aku rasa macam dah lama sangat tak membebel. Jadi, aku rasa macam nak membebel. Boleh?

Aku tengok ada satu spesies lelaki ni yang konon-kononnya nak tunjukkan kesetiaan kepada perempuan kesayangannya. Kalau perempuan tu mak dia ke, adik perempuan dia ke, kakak dia ke, aku takde hal. Tapi aku ada hal kalau yang dia sayang sangat tu ialah perempuan yang tak ada ikatan sah pun dari segi Islam - bukan isteri. Dia hanya sekadar perempuan ehem ehem geli geli, tapi dah gedik-gedik nak kikis duit lelaki yang bukan suaminya pun.

Aku nak bebel kat lelaki dulu, sebab aku pun lelaki.

Weh, kau ingat perempuan tu siapa? Awek? Makwe? Kalau kau nak bandingkan dengan emak kau, siapa lagi yang sepatutnya kau lebih sayang? Emak kau kan? Tapi kenapa kau sibuk-sibuk nak belanjakan duit kau untuk dia? Kau tak perlu nak sibuk-sibuk sara hidup dia. Dia takde hak ke atas duit kau. Tak payah kau nak jadi baik hati sangat belanja dia bukan-bukan.

Belanja makan la, belanja tengok wayang la, belanja jalan-jalan la, macam-macam la. Aku nak tanya, sebelum kau belanja perempuan tu dengan semua tu, ada kau buat benda yang sama kepada mak bapa kau?

Selagi dia bukan isteri kau, tak payah la kau konon-konon nak bermurah hati belanja perempuan tu. Aku yakin, kalau betul dia ikhlas nak menjadikan kau suaminya, dia takkan minta yang bukan-bukan selagi dia belum sah menjadi isteri kau.

Rileks. Kau ada mak bapa kau untuk kau sara. Waktu kau bujang ni la kau nak belajar menyara mak bapa kau. Nanti kalau kau dah berumahtangga, kena pula belajar sara mak bapa, dan isteri kau. Tengok betul-betul susunan yang aku tulis tu. Mak bapa dulu, baru isteri.

Sedangkan sebelum dia jadi isteri lagi dia takkan boleh melebihi mak bapa kau, kenapa pula sebelum kahwin lagi kau dah sibuk-sibuk nak belanja dia macam-macam?

Nak ambil hati dia? Baik kau ambil hati mak bapa kau. Bagi mereka duit, sara mereka. Nanti mereka doakan kau yang baik-baik. Insya Allah doa mereka makbul. Ada makwe kau tu nak doakan kau? Kalau doakan pun, makbul sangat ke kalau nak bandingkan dengan doa mak bapa kau? Aku bukan Tuhan, tapi ustaz aku ajar doa siapa yang lebih afdal.

Dia minta kau belanja dia? Weh, kalau betul la atas sebab tu, maaf la kalau aku membahasakan kau sebagai anak yang derhaka. Kau kena dahulukan mak bapa kau, weh! Perempuan tu kau ketepikan dulu. Bukan siapa-siapapun. Dia pun ada hidup sendiri, ada kerjaya sendiri, ada mak bapa sendiri. Biar dia sara hidup dia, biar mak bapa dia jaga dia. Kau jangan sibuk-sibuk nak ambil alih jawatan dan tangungjawab mereka selagi kau bukan suami perempuan tu.

Faham?

Aku rasa aku nak sambung membebel untuk yang perempuan pula kemudian. Boleh?

4 comments:

MOHD HARMAIN HAMDAN said...

Aku setuju jer apa yg ko cakap.......
But, people just make their own choice..... So, nak cakap byk pun, buang air liur jer.... Baik tulis kat Blog jer.

Hayati Hanuni Halin said...

cepat! nak bace bebel untuk perempuan pulak!!! heheheh

Hang Keli said...

tersentap buah halkum guwa baca..haha..

Ticer Syah said...

gelak dulu sbb dok bebel kat lelaki..nk tgk lak bila anda bebel kat pompuan camner lak..kuikuikui

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...