Saturday, May 28, 2011

Ulasan Buku: Tiket Bola Sepak untuk Putera Haziq - Aliff Danial


Kisah dongeng menjadi salah satu kebiasaan dalam proses tumbesaran minda kanak-kanak. Minda mereka perlu diasah untuk berimaginasi supaya daya kreatif dan daya imaginatif mereka berkembang. Justeru, sesuai dengan peredaran zaman, kisah-kisah dongeng Melayu tidak perlu tertakluk hanya kepada kisah-kisah dongeng zaman dahulu seperti Bawang Putih dan Bawang Merah, Raja Bersiong, dan Musang Berjanggut sahaja. Tetapi kisah-kisah dongeng baharu yang penuh dengan fantasi, jalan cerita yang tidak logik dan di luar kebiasaan perlu dicipta. Ini agar kanak-kanak zaman moden tidak berasa bosan dengan kisah-kisah dongeng yang akan luput ditelan zaman.

Pengaruh idea-idea imaginasi daripada luar yang sudah mesra dengan pengetahuan masyarakat sekarang adalah antara idea-idea biasa yang boleh menjadi luar biasa sekiranya diolah dengan baik. Ini antara yang boleh didapatkan di dalam buku tulisan Aliff Danial bertajuk Tiket Bola Sepak untuk Putera Haziq yang diterbitkan oleh PTS One. Pengembaraan dari satu tempat ke tempat menggunakan kereta api yang boleh tiba di destinasi dalam masa yang singkat bukanlah idea baharu kerana ia boleh didapatkan di dalam filem Harry Potter. Kisah mengenaii biji benih ajaib yang boleh menumbuhkan pokok yang di luar kebiasaan juga bukan perkara baharu kerana ia diambil daripada kisah Jack and the Beanstalk. Namun, pengolahan yang baik dapat menciptakan idea lama menjadi kisah dongeng baharu yang segar.

Kehadiran buku tulisan Aliff Danial ini dianggap memenuhi citarasa zaman sekarang. Saya kira buku ini disasarkan kepada kanak-kanak sekolah rendah yang sudah lancar membaca. Sesuai dengan sukatan pelajaran kini yang membolehkan kebanyakan kanak-kanak sekolah rendah lancar membaca, buku setebal 137 halaman ini bukanlah masalah besar untuk mereka baca dari muka ke muka dengan seronok.

Lebih menarik lagi, buku ini mengutarakan kisah keinginan seorang kanak-kanak untuk pandai bermain bola sepak. Pada asasnya, sudah tentu kanak-kanak lelaki yang akan lebih tertarik dengan kisah seperti itu, namun persoalannya, berapa ramai kanak-kanak lelaki yang suka membaca buku seperti ini? Saya fikir pasti ramai. Ini kerana buku ini menampilkan grafik yang segar selain watak-watak terkenal seperti Zinedine Zidane, Nakata Hidetoshi dan Park Ji Sung. Merekalah yang mengajar dan memberi semangat kepada Putera Haziq untuk belajar bermain bola sepak. Secara tidak langsung, pembaca didedahkan dengan teknik-teknik asas bermain bola sepak.

Watak-watak antagonis pula tidak hadir dalam bentuk manusia, tetapi dalam bentuk yang saya kira sesuai dengan kisah dongeng yang penuh dengan imaginasi. Contohnya seperti daun-daun yang membentuk entiti tertentu, robot kayu yang boleh bergerak dan berkata-kata, dan pokok yang suka makan orang. Ini boleh mengelakkan kanak-kanak daripada tersuntik dengan nilai-nilai negatif yang ada pada sifat manusia.

Buku yang menampilkan budaya pemakanan di beberapa buah negara ini juga mampu menyuntik semangat kanak-kanak yang membaca untuk mengembara. Putera Haziq dibawa mengembara dari satu tempat ke tempat yang menampilkan pemain-pemain bola sepak yang masyhur. Ia membuka dimensi pemikiran kanak-kanak dengan memberitahu mereka bahawa setiap tempat mempunyai jenis-jenis makanan yang tersendiri.

Namun yang lebih penting dalam buku ini ialah nilai-nilai murni yang cuba disampaikan secara langsung mahupun secara tidak langsung. Yang jelas, buku ini menampilkan nilai murni seperti kesungguhan untuk mencapai cita-cita. Yang tersembunyi pula, seperti nilai rasa hormat kepada orang tua dan rasa hormat kepada orang yang menyampaikan ilmu.

Buku ini juga bersifat interaktif bersama pembaca kerana turut menampilkan beberapa aktiviti ringkas. Ini memberikan peluang kepada pembaca untuk bukan hanya membaca, tetapi menyelami sendiri perjalanan yang ditempuhi oleh Putera Haziq sebelum sampai ke destinasi yang dituju dan mencapai objektif lawatan ke setiap destinasi.

Bagi ibu bapa yang memiliki anak-anak kecil seusia kanak-kanak sekolah rendah, buku ini boleh dijadikan koleksi khususnya bagi kanak-kanak lelaki untuk menggalakkan mereka membaca dan secara tidak langsung menggalakkan mereka mengamalkan gaya hidup sihat melalui aktiviti fizikal, seperti bermain bola sepak.

2 comments:

Anonymous said...

buku ni lecturer uia yg tulis. kalau x selap la..

Anonymous said...

Sudah baca..

Buku ini ada unsur interteks yang tinggi..

Oleh sebab itu, saya ramalkan akan menjadi karya evergreen..

Tahniah penulis buku..

-Mawar Merah-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...