Monday, December 13, 2010

Perasaan Ini Tidak Dapat Diungkap dengan Kata-kata


"Sebenarnya, sebelum berkahwin lagi Abang dah terfikir-fikir - macam mana la agaknya nanti kalau aku ada anak sendiri? Apa perasaannya?

Tapi itu fikiran pada masa tu la. Cuma terfikir-fikir macam tu. Takde la serius mana.

Masuk belajar degree pula, Abang belajar bab-bab kitar haid perempuan, macam mana perempuan mengandungkan bayi, kemudian melahirkan dalam subjek Physiology. Seronok belajar semua tu. Mungkin sebab memang Abang minat belajar biologi kot.

Tapi itu fikiran pada masa tu la. Cuma terfikir-fikir macam tu. Takde la serius mana. Kalau serius pun, untuk peperiksaan sahaja.

Lepas tu kita kahwin. 6 bulan takde hasil. Ini membuatkan Abang fikir betapa besarnya kuasa Allah tu. Dia nak jadi, jadi. Tak nak jadi, tak jadilah. Apa yang kita belajar dulu, tak semestinya menjadi sebijik-sebijik. Ada Kuasa yang menentukan. Yang kita belajar tu tak semuanya berlaku pada semua orang.

Rezeki masing-masing. Ada yang kahwin terus melekat. Kita pula kena tunggu 6 bulan, baru melekat. Takpe la. Sekurang-kurangnya Abang diberikan peluang merasai nikmat menunggu. Ya, menunggu juga ada nikmatnya dan Sayang faham akan maksud Abang kan?

Abang rasa Abang dulu kurang diterapkan la dengan input-input macam ni. Bahawa kuasa Allah tu lebih besar daripada segala-galanya. Abang ingatkan ia semudah itu. Tapi sebenarnya, tak...

Tapi sekarang, alhamdulillah kita dah sampai peringkat ini, Abang sangat-sangat bersyukur.

Dulu main fikir-fikir je. Dulu belajar dalam kelas je. Hujung semester, jawab exam, dapat gred. Sekarang, Abang ada peluang untuk mengamalkan apa yang Abang belajar dulu. Alhamdulillah Abang diberikan kesempatan untuk merasai saat ini.

Indah Sayang, indah.

Tak sabar-sabar Abang nak tunggu baby dalam perut ni membesar dan lahir dengan sihat. Dan kemudian Abang nak pegang dia - inilah anak aku.

Ya Allah Kau Maha Besar!

Insya Allah... Lagi 7 bulan ye Sayang. Abang tahu, Sayang kuat!"

Isteriku tidur dalam senyuman.

6 comments:

kak nad said...

meremang la akak baca entri ni..rasa nak nangis pon ada..tahniah zaki & mei li..jaga isteri awak elok2, byk bersabar dengan karenah isteri ye.. :)

hafiza haris said...

zaki!! so sweet~~ :)

harap tak terlambat nak wish;
TAHNIAH utk ko dan kak mary!!
tlg tumpang happy~~ hee

iEmahRazak said...

touching zaki..

*comei weh widget pusing2 kat sebelah tu*

Anonymous said...

masa isteri pregnent ni lah paling best!

nanti bila baby dah tendang2...lagi syiok!

bila lapan bulan ke atas, kesian sangat bila baby isteri selalu experience contraction....kejap2 muka sakit, pastu senyum...sweet sangat..

ish...rasa nak tambah satu lagi lah baby :)

Az-Zuhair said...

tahniah..:)

aimi said...

like like like.. go mary.. tc..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...