Wednesday, September 29, 2010

Apabila Orang Insurans berhubung dengan Orang Cerewet

Semalam ada orang insurans call saya. Apabila mendengar nama syarikat insurans tu, sejuk sedikit hati saya sebab akhirnya ada orang insurans yang agak terkenal yang menghubungi saya. Sebelum ini, saya dapat banyak panggilan daripada bermacam-macam syarikat insurans yang entah apa-apa dan tak pernah didengar pun. Ada satu tu, pemanggilnya berkata ada hubungan dengan Maybank, tapi apabila saya hubungi Maybank untuk pengesahan, Maybank tak tahu pun kewujudan syarikat tu.

Selain itu, ada satu lagi panggilan di mana di hujungnya saya digelar "Bodoh" lalu panggilan ditamatkan hanya kerana saya enggan memberikan nombor kad kredit saya. Nampak sangat nak membohong. Dah la berhubung menggunakan nombor "Withheld".

Berdasarkan pengalaman-pengalaman buruk tersebut, ia membuatkan saya jadi lebih berhati-hati dengan sebarang panggilan seperti ini. Sudah kira bagus juga sebab saya masih ada hati nak melayan. Ada kawan saya yang terus kata tak berminat jika mendapat panggilan seperti itu. Kiranya, saya masih memberi peluang la kepada orang insurans sebab saya tahu, tak semuanya berniat jahat.

Apabila saya sudah jadi lebih berhati-hati, saya ada membuat sedikit sebanyak kajian untuk mendapatkan maklumat dan nasihat lebih lanjut. Antara yang saya baca adalah daripada zaharudin.net yang antara lain menasihatkan supaya jangan terlibat dengan sebarang perniagaan yang berbentuk samar, maksudnya tak nampak produknya. Dalam hal insurans ni, memang tiada produk dalam bentuk fizikal tetapi dalam bentuk perlindungan.

Semuanya tertulis dalam dokumen polisi yang perlu dibaca oleh pelanggan sebelum mereka berpuas hati dan menandatangani perjanjian jual beli. Tetapi, dalam semua panggilan yang saya dapat, mereka nak nombor kad kredit saya untuk mereka cajkan sebelum menghantar dokumen polisi. Maksudnya, saya bayar dulu, baru dapat baca dokumen polisi tu.

Jadi, disitu tiada keadilan bagi pihak saya sebab saya tak dapat baca kandungan dokumen polisi secara menyeluruh. Memang saya diberikan dokumen informasi mengenai pakej insurans itu, tetapi dalam dokumen informasi tu, masih tidak jelas dan ada klausa-klausa yang boleh dipersoalkan ketelusannya seperti "Huraian di atas adalah tidak terperinci dan anda hendaklah merujuk dokumen polisi untuk maklumat lanjut."

Masalahnya, kalau nak baca dokumen polisi tu, kena bayar dulu. Dan jika mahu bayar, kena guna kad kredit. Bukankah di situ ada unsur-unsur kesamaran?

Bagaimana kalau saya dapati rupa-rupanya dalam dokumen polisi tu banyak klausa yang menjerat saya yang akhirnya menyukarkan saya untuk membuat tuntutan? Orang insurans ni seboleh mungkin tak nak bagi duit sebab nanti dia yang rugi. Diorang pun berniaga, nak untung. Tidaklah nak bagi duit tuntutan sesuka hati mereka, kan.

Jadi, di situ saya nampak ada kesamaran dan kelompangan. Dan urusniaga yang seperti ni diharamkan dalam Islam.

Yang lebih membuatkan saya tidak percaya ialah perbualan tu berlaku menerusi panggilan telefon. Saya tak nampak orang tu, dan dia tak nampak saya. Tapi kalau saya berikan nombor kad kredit saya, dia dah boleh kikis duit saya tanpa saya ketahui. Menerusi panggilan telefon tu juga, macam-macam dakwaan yang tak tentu lagi kebenarannya disebutkan.

Paling tak boleh blah adalah apabila saya diminta untuk menyebutkan nombor kad pengenalan saya. Pada awal perbualan, dia memaklumkan bahawa dia cuma ada nama dan nombor telefon saya sahaja. Saya hampir bersetuju untuk membeli pakej insurans tu sampai apabila dia meminta nombor kad pengenalan. Saya sebut sepatah2,

85, dia ulang 85 (seolah-olah macam tengah menulis la).
10, dia ulang 10.. dan seterusnya sehingga empat nombor terakhir.
51 dia tak ulang 51, tetapi dia terus sebut dua nombor terakhir - 03!

Kantoi! Rupa-rupanya dia ada maklumat mengenai nombor kad pengenalan saya!

Apabila saya persoalkan bagaimana dia tahu 2 nombor terakhir, dia tak mengaku. Mulalah bagi bermacam-macam alasan. Kononnya dia boleh bagi nombor kad pengenalannya juga. Seolah-olahnya, saya percaya dia akan betul-betul berikan nombor kad pengenalannya yang sebenar. Kalau pun betul, apa yang saya boleh buat? Tiada kerja saya nak semak dengan polis :P

Selepas itu, dia beri alasan lagi, katanya nombor kad pengenalan lelaki berakhir dengan nombor ganjil. Kemudian saya persoalkan, kenapa 3? Kenapa tak 1, 5, 7 atau 9? Dia gagal menjawab. Itu belum lagi saya persoalkan kenapa pilih nombor 0 sebelum 3.

So kat situ saya dah nampak ada unsur2 pembohongan.

Agak-agaknya dah penat mahu melayan saya, dia sambungkan pula kepada rakan sekerjanya yang saya yakin penyelianya.

Saya tak takut, saya tiada masalah mahu bercakap dengan sesiapa pun. Dalam perbualan dengan orang kedua ni, saya menegaskan bahawa saya mahu baca dokumen polisi dahulu, baru saya akan setuju (atau dalam istilah islamiknya, berakad).

Tetapi dia tetap kata dokumen polisi tu akan dihantar selepas bayaran dibuat. Lepas tu dia mempersoalkan sama ada saya pernah ada insurans atau tidak. Saya ada takaful, tapi saya buat di bank di mana ia lebih meyakinkan sebab saya boleh bertanya terus kepada pegawai yang bertugas sekiranya ada sebarang terma dan syarat yang tidak difahami. Lagipun, ada hitam putih, bukan main cakap sahaja.

Pada penghujung perbualan, dia juga gagal mendapatkan nombor kad kredit saya, dan saya berikan dia pengalaman berunding dengan bakal pelanggan yang sangat cerewet. Ya la, saya dah didedahkan dengan pengalaman dalam panggilan-pengalaman sebelumnya yang pelbagai ragam. Mangsanya ialah sesiapa yang akan hubungi saya selepas ini kerana perlu bercakap dengan orang yang terlalu berhati-hati. Hehe...

Saya rasa, kalaupun saya nak beli insurans, saya lebih selesa jika bertemu dengan orangnya, bukan melalui panggilan telefon dan meminta nombor kad kredit.

5 comments:

Hayati Hanuni Halin said...

thanx for the info bro...sgt2 berguna...^^

Kunangsepi said...

bagus ki..aku pon dah fed up ngan org gini...

dulu aku penah la..dia terang2 bla3..aku xminat..

last dia bengang kot..dia kata

AWAK NI PELIK LA! (TERUS LETAK TEPON)....

WTF, WTH!

:: !zyan :: said...

memang banyak kes macam ni. Berhati-hati dan jangan sesekali beri info kad kredit/debit kpd sebarang panggilan telefon yer.

Dgn info2 tu...pihak tak bertanggngjwb tersebut bole withdraw/buat transaction tanpa kita sedari. Kalo seorg rm10 setiap bulan...dan dia dah dapat 100 org? Buat duit cara tak baik...huhu.

Pihak bank/FI takkan guna konsep telefon2 ni utk approach customer.

adlan said...

salam bro. yep memang kebanyakan orang nak jual insuran ni akan cuba dapatkan database maklumat prospek diorang dari mana2 sumber. tak terkejut jugak la.

Orang E said...

kalo ikut pengalaman aku la, kebiasaannye kalo org tu mmg ejen insuran die xkan buat sale melalui call.mmg ade ejen yg gune teknik call potential customer,tp sekadar utk buat temujanji utk berjumpe..kalo sape2 try buat sale melalui call tu mmg x beretika la.ade la mende lain die nak buat tu, xpun die bukan ejen..so kalo betul2 berminat amik insuran mmg perlu bersemuka dgn ejen insuran sendiri, duduk semeja berbincang..kene jaga2, byk org tipu skrang ni..nak2 lagi kalo mintak no kredit kad..(cume ingin berkongsi pengalaman je).salam :D

p/s - sape2 yg berminat amik insuran, amik la takaful.insuran konvensional ni byk sgt x elok nye. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...