Monday, September 19, 2011

Apam Polkadot Ladybugs Resepi Szakif



Sepanjang pengetahuan aku, aku tak jumpa lagi orang lelaki yang buat apam polkadot. Hinggalah aku sendiri yang buat apam polkadot, barulah aku tahu sebab yang mungkin menyebabkan tak ramai lelaki yang nak buat apam.

Sebabnya kena sabar!

Macam aku sendiri, aku jenis yang agresif di dapur. Kalau buat kerja di dapur, nak laju sahaja. Maklumlah, lelaki.

Mungkin itu juga sebabnya baru sekarang aku berjinak-jinak nak belajar buat apam. Selain faktor kecomelannya, aku mahu mencuba sendiri benda baharu dalam hidup aku.

Nak dijadikan cerita, sepanjang selepas sambutan hari raya lepas, aku kembali hidup "membujang". Isteri dan anak yang baru dilahirkan sudah dihantar pulang ke Muar untuk meneruskan hidup berpantangnya sambil dijaga oleh ibu bapanya di sana. Jadi, aku di KL ni hidup seorang diri. Elok pula kerja-kerja freelance menterjemah dan menyunting sudah disiapkan lebih awal, jadi masa aku agak terluang.

Ok, dah banyak sangat cerita pasal benda yang takde kaitan dengan resepi. Tapi kalau tak kerana semua itu, aku tak fikir aku sempat nak fikir pun pasal nak buat apam polkadot ni. Sempat tengok gambar kat Facebook dan blog orang sahajalah.

Terus kepada resepi, aku cedok daripada blog ini. Aku tak berminat pun nak buat apam polkadot versi ladybug tu, sebab rasanya aku perlu belajar buat apam polkadot yang asas dahulu. Yang versi ladybug tu dah tahap Master/PhD kot. Aku ni baru peringkat sijil :P

Nak dijadikan cerita, aku buat fiil aku la bila salin resepi: salin tak habis. Hehe... Salin ikut suka je nak singkat-singkatkan, sudahnya bila nak cari bahan dan bila nak buat apamnya, sendiri terkulat-kulat. Tapi yang bagusnya, masa tu lah nak perah otak macam mana nak selesai masalah yang diri sendiri cipta. Makanya - cipta resepi sendiri! Hahaha...

Jadi, ini resepi aku:

Bahan A (semua mesti baru dikeluarkan daripada peti sejuk)
Telur 3 biji
4 hingga 5 tbsp gula castor
1 tbsp ovalett

Bahan B
Susu rendah lemak 150 ml

Bahan C (diayak)
200 gm tepung gandum
2 tsp serbuk penaik

Bahan D
Filling blueberry (ikut suka la nak inti apa pun)

Peralatan:
Cawan kertas
Cawan aluminium/plastik yang muat dengan cawan kertas (Kedua-dua cawan ni aku istilahkan sebagai bekas dalam cara-cara memasak di bawah)
Periuk kukus

Cara-caranya:
  1. Pukul Bahan A dalam 5-7 minit. Senang kata sampai larut gula castor tu dalam bancuhan telur, dan ovalette pun dah tak berketul lagi.
  2. Sementara tu, boleh sediakan periuk kukusan, sukat Bahan B, dan ayak Bahan C.
  3. Kemudian masukkan Bahan B sedikit demi sedikit.
  4. Kemudian masukkan Bahan C (Jangan habiskan. Masukkan sedikit demi sedikit sehingga kepekatan yang sesuai dicapai. Tengok dalam gambar yang kat blog yang aku bagi linknya kat atas tu)
  5. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Kat sinilah kreativiti korang digunakan, bergantung kepada pilihan masing-masing. Yang aku buat, 3 warna:
    - Satu aku biarkan dalam bekas mengadun dan diwarnakan dengan warna pink. Ini adunan paling banyak untuk dijadikan "badan" apam.
    - Yang kedua aku masukkan terus ke dalam bekas kicap cair dan tak warnakan apa-apapun. Nanti dah kukus dia akan jadi warna putih/krim. Ini untuk dijadikan mata putih ladybugs.
    - Satu lagi dalam mangkuk dan aku campurkan warna hijau dengan merah untuk dapatkan warna merah gelap, hampir-hampir nak dekat dengan warna hitam. Ini untuk dijadikan warna kepala, garis pembahagi dua badan ladybugs, dan dot-dot atas badan ladybugs.
  6. Mula-mula masukkan adunan pink ke dalam bekas. Letak setengah dulu.
  7. Kemudian letak Bahan D. Kemudian top up lagi sampai inti dah tak nampak dan sampai separas dengan bekas.
  8. Kemudian lukis kepala ladybugs, garis pembahagi dan dot dot.
  9. Lepas tu bubuh mata dengan adunan putih.
  10. Akhir sekali titikkan mata hitam dengan adunan warna ketiga di tengah-tengah adunan mata putih tadi.
  11. Kemudian kukus dalam 10-15 minit.

Resepi kat atas ni boleh buat paling kurang 10 unit apam sebesar tu. Aku takde bekas yang kecil-kecil tu. Jadi buat besar-besar.

Itu cara aku menggunakan bekas kicap cair tu. Lepas siapkan adunan, terus masukkan ke dalam bekas kicap cair dan lakukan pewarnaan di dalamnya terus. Kacau guna copstik. Kan senang, dan mengurangkan penggunaan bekas. Tak payah nak warnakan dalam mangkuk lain.

Inilah hasilnya. Lepas dikaji semula, rasanya kurang tinggi aku letak tepung ni. Patutnya kena separas dengan kertas cawan tu.

Inilah hasilnya... Selepas dikukus 15 minit dengan api yang sederhana. Insya Allah dalamnya juga dah masak. Aku perlu kemaskan lagi kat bahagian pembahagi dua supaya bila kembang tak putus-putus, dan tak kembang sangat.

Adunan kedua. Cuba warna hijau pula. Cantik juga.


Tepung hujung-hujung. Masa untuk bermain-main! Hehe...

Selemat mencuba dan bersabar!

1 comment:

aziyana said...

hihihhi comey la zaki..
mmg xdenya lelaki nk buat benda alah ni semua..akak yg perempuan ni pun xkose nk buat...hahahahha tabik spring la..seronok la pasni kalau birthday zaid, ayahnya ade tukang buat kek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...