Friday, August 23, 2013

Ajak atau Tidak Ajak?

Pernah dalam satu peringkat hidup aku, aku sangat terasa hati kalau kawan aku tak ajak aku ke mana mereka pergi, atau buat.

Kalau pergi berjoging, kawan bilik sebelah diajak, aku tidak diajak. Aku terasa.
Kalau pergi bercuti, kawan sekawasan pejabat diajak, aku tidak diajak. Aku terasa.
Kalau pergi ke majlis perkahwinan, kawan sesekolah diajak, aku tidak diajak. Aku terasa.

Tapi tidak lagi sekarang. Mungkin kerana komitmen pada keluarga melebihi komitmen dalam persahabatan, aku lebih mendahulukan kebajikan ahli keluargaku terlebih dahulu. Sekiranya tidak diajak untuk apa-apa majlis atau aktiviti, aku lebih positifkan diri bahawa itu adalah peluang untuk aku meluangkan lebih masa kepada keluarga.

Mungkin itulah hikmah berkeluarga. Mengentalkan hati lebih daripada sebelumnya. Kerana kita tahu, apabila sudah ada keluarga, mereka sudah pasti menyayangi kita. Rakan, sahabat, kawan? Belum tentu mereka menyayangi kita sebagaimana ahli keluarga kita menyayangi kita.

Namun ini bukan bermaksud aku merendah-rendahkan nilai kasih sayang yang ada pada rakan-rakanku. Cukup sekadar aku nyatakan bahawa dalam seda rmahupun tidak, kita sebenarnya meletakkan tahap kasih sayang kita kepada individu tertentu pada tahap-tahap yang berlainan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...