Monday, December 22, 2008

Cara Membuat Roti Pintal Goreng

Photobucket

Ye, itu bukan ulat. Itu ialah makanan. Hehe...

Cara membuatnya:

  1. Bancuh sepeket mauripan bersama 3 cawan air suam bancuhan 3 sudu besar gula.
  2. Biarkan selama 15 minit hingga berbuih.
  3. Sediakan tepung sekilo, telur 2 biji, bawang putih 3 ulas ditumbuk lumat, minyak secawan dan garam 2-3 cubit di dalam bekas menguli
  4. Biarkan selama 30 minit sehingga tepung kembang dan naik.
  5. Sambil itu, potong hotdog sehingga menjadi bentuk silinder yang kecil.
  6. Selepas tepung dah naik, uli bersama air mauripan tadi sehingga menjadi doh yang lembut.
  7. Lepas tu, balut la hotdog tu dengan doh tadi.
  8. Akhirnya, goreng sehingga kekuning-kuningan.
Kos membuat roti pintal goreng ni sangat murah. Bayangkan basically korang cuma kena beli hotdog, tepung, mauripan dan minyak je. Tak sampai RM10 pun. Bahan-bahan lain tu korang cekau je la kat mana-mana. Kat dapur mesti ada la! Hehe...

Nota kaki lagi: Sesuai menjadi hadiah untuk party, seperti yang telah aku lakukan kepada Kakak Angkat.

30 comments:

Anonymous said...

ingat tadi siput yang kat tepi pantai tu

Unknown said...

pojan...

bukan~ huhu...

Liyana said...

sekali tengok, aku teringat kat croissant...
:D

Unknown said...

liyana...

heh. nak buat croissant sangat sukar kot. huhu~

aku pun tak reti. ko reti kah?

Liyana said...

I have a confession to make...
aku reti makan jer...
kadang2 aku jadi sous chef, boley???

honestly aku rasa ko lagi pandai kot bab2 memasak ni dari aku...

Unknown said...

liyana..

aku pun ade confession nak buat. aku nak buat lagi la mende nih kat kuantan nih. huahua~

Liyana said...

buatla asalkan ko happy...
*macam pernah kulihat ayat ni tapi di mana ya??? :P *

mentang2 ada orang puji sedap, suka la tu...

p/s:aku rasa ko dah salah amik kos le...
mana tau kot2 ko leh jadi pelapis chef terkenal nanti...

djambu puadovich said...

alamat xmenjadi la kalo aku nk wat kuih ni...kah3!

scOotBerry said...

hahaha~
btOl tuh..
sgt thrill kOt..
kne menyusun sebelOm memasak..
erk..kalO tersilap langkah mcm mane..??

Anonymous said...

Wah wah wah...
Bleh buat bisnes.
Akak jadi financial controller.
Set!

it's jenn. said...

apakah mauripan?

TimMie said...

mauripan adalah sejenis serbuk dalam plastik kaler kuning
slalu digunakan untuk wat donat
hehe..sebok
cam senang je
nk try ah =)

Asma’ AB said...

tekejut ak..
bukak2 blog ko tengok ad susunan jari2 putus!
ropenye roti yang sedap.. kui3!!

arsaili said...

salam kenal..waaa terrer nya masak

Unknown said...

liyana..

a'ah kan. macam pernah dengar statement tu, tapi kat mane eh? :P

uiks~ resepi2 yang sedap je aku letak dalam blog aku nih. ade je yang aku masak tapi jadik cam hape ntah~ diam2 sudey~ :P

aku pun rase aku salah pilih kos la.. huahua~ boleh buat statement macam tu? :P

try ah dik~ serius simple~

Unknown said...

djambu...

oit. ko kat ukren sane leh buat kot. senang. tu ha aku dah susunkan cara membuatnye. ikut je arahan tu, insha Allah akan menjadi :D

try tau!

Unknown said...

intan...

dah takkan tersilap dah. aku dah susunkan. huhu~

try buat intan, pastu bagi aku rase. he~

Unknown said...

knowlee..

boleh2.. nanti saya setkan organisasi ye kak~ :P

Unknown said...

jennyto...

mauripan ialah yeast sebenarnye. nama komersial je tu. macam panadol dengan paracetamol la~ hu~ tu ha ladi in blu da tolong jawabkan :D

Unknown said...

LIB...

betol2... tapi jennyto kat indonesia, tak tahu la kalo kat sane peketnye kuning gak. huhu~

kalo dah cuba, tulis dalam blog tau. lebih baik kalo bagi aku rasa juge. huhu~

Unknown said...

asma'..

wah~ blom rasa tapi ah kate sedap tau~ nak rase tak? meh bagi aku sploh heng, aku buatkan. ngeeee... :D

Unknown said...

arsaili...

hey, welcome!

masak yang simple2, pandai la~ :D

DN said...

zaki, bilik ko kne saman tak dgn brg2 memasak yg byk tu?dengar cerita uia telah mengeluarkn 1000 saman mase diorg buat spotcheck mase 11/12 aritu.huhu.tapi maybe ni mahallah maimunah je.taktaulaa.aku tak gi check lg ni.roommates aku setiap sorg kne 4 saman! :O
ape kes?maybe takde duit nak buat makan2 hujung sem.. :P

Unknown said...

D..

mak aih.. ye ke? aku tak plak kena saman. maybe maimunah je kot.. ko kena tak?

Asma’ AB said...

betul ke zaki?
ok, nati kalo ak ketembungan ngan ko, ak bg.. wii!! ;)
(tiber rase lapar)

Unknown said...

asma'..

awal2 sem ni, tak sebok, leh la aku buatkan.. wiiii... ala macam aku buatkan vemicelli aku untuk intan dulu la~ huhu~

ILA said...

really akak tak terrrperasannnnn entry ini...
hehehehe...
suka dgn ayat ini:
"Nota kaki lagi: Sesuai menjadi hadiah untuk party, seperti yang telah aku lakukan kepada Kakak Angkat."
SANGAT SWEET!!

ILA said...

jap2!!! bukan kah sepatutnya doh2 tersebut perlu di potong dahulu????

Unknown said...

kak ila~

sweet eh?

*segan

Unknown said...

kak ila lagi~

betol2.. memang kena potong. huhu.. saje tak letak dalam step tu, supaya takde la nampak lengthy sangat. lagipun cara nak membalut hotdog tu, terpulang kepada kreativiti masing2.. :D

apa yang saya buat, saya ratakan tepung dalam 0.2-05 cm pastu potong ala2 jalur gemilang. pastu balut kat hotdog. ngeee :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...