Wednesday, December 03, 2008

The Change Series Continues...


Premise 1:

Situation: SMS

Eh, you balik bila?
Esok, pagi.
Sebelum you balik I nak bagi you something.
Apa dia?
Tunggu la esok.
Baek.

The next day, what I got was this thing.

Premise 2:

Situation: In the kitchen at home.

Mak, cuti ni Zaki tak mahu makan nasi ye?
Tak boleh. Penat-penat mak masak, ko plak tak nak makan. Kena makan nasi.
Ala... Nak diet la...
Makan nasi!
Baek.

Verdict: Wait for the next 3 weeks.

Additional info: After last The Change series, I’ve had my weight increased as much as 3 kg. Adoi~

To reach what we aim for is easier than maintaining what we've reached.
I agree with that.

63 comments:

As said...

exactly
:D

makan nasik sesenduk sudey..make it balance dgan benda laen lam pinggan.
Nasik kan side dish, sape kata nasik tuh main dish?? sape? sape?

haha

and accompanied with exercise!

i know zaki pemalas bab neh :P

Jepah said...

as, mane cukup serving nasi sesenduk... lalalala...
zaki, aku sarankan ko makan dgn balanced dan mengikut serving yang sepatutnya...
refer piramid makanan... huhuhu...

mmg ko malas bab exercise,kan?

As said...

jep neh die amek serius plak..
i mentioned that way sebab orang cam zaki ni tak makan nasik pun takpe, die mulut western dah! :P

kuantiti tu kena add up depends on keperluan individu.
die ade average portion dia aite? Start dari situh..then boleh increase based on certain ways.

p/s: jep blaja, nasik satu serving banyak mana? sorry ah, men cakap je based on ilmu kehidupan :P

ILA said...

Tak jadi ler..akak nak wat kenduri..
dah kau tak mo nasi..hihikkkkk..

Amin Mansor said...

zaki, pnjm ogawa belt. ak nk kuruskan jgk. berkesan ke pakai belt tu?

Unknown said...

as..

yup. since tak nak melawan kata mak, aku makan gak la nasik, tapi as side dish je la. pastu ratah lauk and sayur.

exercise? ogawa belt sudey~ huahua~

Unknown said...

jepah....

sebelum ni aku ganti nasi dengan sumber karbohidrat lain. justifikasinya: aku cenderung untuk makan banyak kali disertakan nasi. tu je~

malas bab exercise? well.. i have to admit that, tapi sekang ade ogawa. yey! :P

Unknown said...

as..

aku memang bedal sume makanan yang halal. western tak sesedap makanan tempatan. heh~

tapi i take that as compliment la pulak kan~ ye~ aku memang mulut western. kalo nak belanja makan, chicken chop je tau. huhu~

Unknown said...

ila~

ala kak... saya tak makan nasi, ramai lagi yang nak makan. tapi bersedia je la... kang lauk pauk akak habis, tinggal nasi je. huhu~

dah tetapkan ke bila nak buat kak?

Unknown said...

amin...

kena tanya you-know-who pasal tu dia punya. hehe~

berkesan atau tak, tunggu la dalam masa 2-3 minggu nih. aku pun tak tahu. baru gune :D

*ni aku tiap ni sambil pakai mendenih ah~ hebat kan~ :P

Anonymous said...

Ya lorrr.
Susah la nak maintain apa yg kita dah dpt.
Tak kira la dlm apa perkara skalipun.
Arini bila bgn tido, akak rasa diri akak telah gemuk.
Waaaaa!!! (T_T)

Jepah said...

ogawa? hmmm... baik ko jogging... lagi sihat... nasi mmg ko bleh tukar ngan sumber lain pun...
tp kat m'sia ni, nasi adalah mknan ruji,kan? =)

As said...

wakaka...amboi demand tul. Tamau ah belanja camnih!!

betul2..sebenarnya patut letak nasi tu as side dish (cam kat Kenny), bukan main dish. Nak2 orang cam zaki neh!

I've tried to make nasik as my side dish, ratah sayur/buah and lauk. Memang, kenyang lama. Yelah, kan nasi cepat digest. Better makan yang lambat digest. Kenyang pun kenyang. Lagipun nasik B grade food kan ;)

p.s: erk..patik tak bermaksud nak mengutuk nasik..tp makanlah makanan sehat dan balance secara kerap :D

ikut cakap jep tuh...jangan diet saje, exercise skalik!

Unknown said...

knowlee...

la kak~ memang la pas bangun tido muka cam gemok sket. badan akak dah solid la... cewah!

berapa berat akak sekang, if you dont mind? :D

Unknown said...

jepah...

yup2, jogging. malangnya aku tak bawa la pulak kasut sukan aku balik ke rumah ni. adoi la~

tapi takpe, i'll stick to sit-ups je la camtu. and of course ogawa lalala~ hehe...

nasi makanan ruji eh? mungkin oleh sebab diet aku, aku terpaksa menafikan fakta itu untuk diri aku. hehehe~

Unknown said...

as...

aku bedal apa je yang orang belanja ah! hikhik~

baek! exercise yang sesuai dengan capacity yang aku ada! yey!

ZAKI KENA EXERCISE :P

Jepah said...

diet? hmmm... ko diet? hmmm...

As said...

haha

tolong gelak jelah..

Anonymous said...

jepah...

ye la~ diet. D-I-E-T

heh..

pah. aku nak offer kat ko nih. nak tak kongsi lemak kat peha aku. aku tgk ko nih cam kurang lemak~ ye ye....?

Anonymous said...

as...

ape yang lawaknye as~~ :P

Liyana said...

ala ape susah...
makan nasi 1 senduk, sekali sehari sudey~
cam yang aku buat sekarang ni...
:D

*walaupun ada orang tu suh aku gain weight sebab aku ni underweight*
huahua~

Unknown said...

liyana....

ko lain aku lain. aku ni sumbat nasi seketul tapi effectnya macam sumbat nasi sebelanga!

muahhahaha~ exaggerate nye~ :P

ko liyana, memang kena gain weight ok~ patut la pun besar tu je.. sehari sesenduk nasi jek. ko ni kalo ditiup angin sepoi2 bahasa pun maybe bleh terbang. huahua~ :P

Liyana said...

mungkin sebab kadar metabolisme ko tinggi kot~ :P
memang exaggerate pun...

tak ok ke besar camni... :(
cik abang oi, sehari sesenduk nasi tu sejak aku cuti sem, okay...
kalau kat kampus, mau 2 senduk kot~
tapi tetap makan nasi sehari sekali je...

ehem, ko ni ada contact mama ke???
awat ayat ko yang last tu sama je macam yang mama cakap kat aku??? /:)
nanti aku gain weight ada orang panggil aku tembam pulak...
waaa~ :((

Jepah said...

ko tau x ape itu diet?
huhuhu...
lemak? wlaupun aku mcm ni... lemak aku da bleh consider normal, k?
aku da wat assessment anthropometry...
everything is normal... hahaha

Unknown said...

liyana...

aku rase ade kesalahan fakta di sini. kadar metabolisme aku rendah ye dik.. pasal tu berat badan senang nak naik, susah nak turun kalo makan nasi jek. :D

sebenarnye, maybe pasal height ko tu kot yang buat ko nampak cam kurus sangat. kang kalo rendah tapi badan berisi, apa plak orang kate kan? but as long as BMI ko seimbang dengan tinggi dan berat badan ko, ok la tu..

sekang bape BMI ko liyana?

*aku ade menghantar rombongan merisik. tu yang ayat aku same dengan ayat mak ko tuh~

huahua~

Unknown said...

jepah...

diet tu dalam istilah sebenar ialah pemakanan, tapi telah disalahtafsirkan oleh layman bahawa diet tu kontrol makan... kan?

ko lemak normal eh? tp cam kurang je.. meh la terima offer aku~ huahua~

Jepah said...

btol la tu kot... diet means makan... kene balanced diet... huhuhu...

hmpir normal... hahaha... xnk!!! =p

Unknown said...

jepah...

yey! bakal dietitian kate aku betol! heh~

la~ camkel tau. kejap kate lemak aku da bleh consider normal, patu kate plak hmpir normal

huahua~

ok la. ko tak nak terima offer aku, aku panjangkan kepada Liyana.

liyana nak tak terima lemak peha aku? :p

Jepah said...

uiks... ko xtau ke zaki? pompuan da byk lemak kat peha ngan hips?

atau... tutt... ko fhm mksud aku??? hahaha

Liyana said...

itula dia penerangan dari en. Zaki... :P
BMI aku sekarang ni 17.5...
baru je kira tadi...
hari tu 17.4(n3 aku dulu)...
naik sikit je cuti sem ni...
alahai~

owh, ko ada hantar rombongan rupenye...
apasal aku tak tau pun...

mengenai offer ko tu...
takmo la...
ko simpan je...
huahua~

Unknown said...

jepah...

jadi aku ni laki ke perempuan? banyak kot lemak aku tersimpan kat area2 tuh.. wahahahah~ dah macam farah fauzana dah aku tengok. cuma mata je tak terjegil macam dia. muahahha~ matila STBB :P

ape tuh tutt?? tak tahu :-"

Unknown said...

liyana...

erm.. rasenye, untuk perempuan macam rendah BMI ko tuh. dah pernah try check kadar kandungan lemak dalam badan? dulu mase aku belajar Biostatistics, aku kena buat kajian pasal tu. seronok gak tahu bape lemak badan orang lain ade, boleh? :p

jepah should know more about this, kan jepah? ape name mesin yang pegang macam merempit motor tu? huhu~ lemakmeter eh namenye? :P

aku hantar rombongan mase ko bermuram durja pasal purse hilang boleh? huahua~

ala.. sape nak amik lemak aku neh.. *sigh~

Liyana said...

memang rendah pun...
aku tak tau camne nak kasi naik...
or maybe aku tak sanggup nak kasi naik kot~

tak pernah pun check kadar kandungan lemak aku pun...

owh, ko hantar rombongan masa aku sedey2 dulu ye...
timing tak betul la bang...
huahua~

Unknown said...

liyana....

kalo dah genetik ketinggian badan tak seberapa, nak buat camne dik.. dah itu ketetapan Allah.. bersyukur je dengan apa yang ada~

macam aku tinggi camneh, saket pinggang tau bile nak basuh pinggang mangkuk kat rumah. sinki rendah. pastu selalu terhantuk tapi tak terngadah. boleh? :P

amboi2~ statement last STBB tau~ matila kalo abg ko bace :D

Jepah said...

liyana? underweigth... nsib baik jepah normal... huhuhu...

bende tu? aku pun lupe name dia...
tp, ade 1 alat lg... yg ni lg best... bukan stakat kandungan lemak, kandungan air, protein n mcm2 nutrient leh check..

kitorang panggil... BIA... ape name pnjang dia... "bioelectrical impedance analysis"...

Liyana said...

aku bukan maksudkan genetik ketinggian...
aku refer to BMI la...
BMI rendah tu sebab aku yang takmo kasi naik kot~

camne leh terhantuk kalau sinki rendah???
ke aku termiss apa2 point kat sini???

eh, aku belajar dari ko okay...
STBB ye... hahaha~
ala, abang aku tau aku kawan je dengan ko...
gurau2 je, buat ape nak takut...

Jepah said...

liyana... kalu terhantuk, mesti terhantuk bendul pintu... ape daaa...

Anonymous said...

Berat akak 60kg.
Akak nak turunkan sampai 55kg.
Sbb...
ada jeans yg takleh nak masuk.
Waaaa...dah lama tak pakai jeans tu.
Baru pakai 3 kali je. (T_T)

Unknown said...

jepah...

owh.. ok.. BIA.. tak pernah dengar, apatah lagi gune... hehe~

Unknown said...

liyana...

owh refer kepada BMI, aku plak refer kepada height ko. ingat tak aku pernah kate ko comel? pasal tu sebenarnye... macam sulha. huhu~ sapa sulha? pandai2 la cari senior CTS ko~ :P

Unknown said...

jepah...

aku tak le setinggi tu sampai terhantuk bendul pintu~ :P

Unknown said...

knowleee..

peha akak besar jugak kah? huahua~

Liyana said...

ya, aku ingat lagi...
1st time aku tegur ko dulu kat cafe...
so, you really mean what you said to me that day???
*blushing*
sebab ko orang pertama yang cakap (face 2 face) kat aku macam tu kot...

sulha???
nanti aku tanya kak asma kot2 dia kenal...
:D

Unknown said...

liyana...

kang kalo aku kate "ye", ko makin blushing plak. so i save that for you to define it by yourself :P

huk alo~ sulha dengan asma' macam belangkas kot. takkan tak kenal lagi? heh~

Anonymous said...

Ya!
Besar macam drumstick KFC!

Unknown said...

knowlee...

nak tengok! >:)

Liyana said...

aku blushing pun bukannye ko nampak...
lalala~
ye la, biar aku define sendiri...
walaupun aku boleh agak jawapannye... :D

aku kenal kak asma dalam blog kot...
mana la aku nak perasan...
nanti sem depan aku usha, boleh???

Unknown said...

liyana...

a'ah kan. betol jugak :P

laaa... ye ke.. nanti bila ko fourth year dan asma' dah grad, ko plak akan tulis camni:

Aku dulu, kenal dengan Asma' pun bukan pasal selalu jumpa kat kuliyah, tapi blog la yang memperkenalkan kitorang. Walhal kuliyah takde la besar mana pun.

wahahahha~

Liyana said...

eh macam ko dengan Tuan Caracol kan...

tengoklah camne...
maybe kot lebih kurang macam tu ayat aku nanti...
harap2 masa tu ko masih lagi rajin menjenguk AML... :D
untuk mengetahui kisahnye...
huahua~
*matila ada lagi 3 tahun nak kena tunggu*

hafiza haris said...

aku nk pegi jmbtn gntung tuh jugak!!!!!!!!!!

Unknown said...

liyana....

a'ah.. ni kita borak pasal asma' ni, dia tahu ke tak ni.. huhu~ diam2 sudey~ :P

insha Allah umur panjang ade rezeki ada kemampuan kita akan terus keep in touch eh. well, people change, people come and leave, kita tak tahu apa yang berlaku pada masa hadapan kan~ :D

Unknown said...

fieza...

just head to sungai lembing ikut sign board yang ada dekat dengan UIA tuh. sampai kang, ko akan terpesona dengan macam2 yang ade kat situ. yang paling pertama akan menerjah pandangan ko ialah jambatan gantung tu ah. sangat thrill!! ehehehe~

Liyana said...

ala~
bukan kutuk orang tu pun...
cakap benda baik2 takyah takut la... :D

ya, macam2 boleh jadi...
harap kita boleh terus macam ni walaupun ko dah grad nanti... :D
ada jugak blog, tempat untuk aku mengomen...
hahaha~

hafiza haris said...

haaaaa....
insya'Allah nnt aku cube pegi.
TQ :D

Anonymous said...

Jumpa nanti tengok la.
Tengok dari jauh ye!
=p

Anonymous said...

liyana...

dia tadi ade ke blog ko kan? ahaha~ kena sekali "sebok!" dengan aku seketul :P

tu la.. i'm happy to know you in this junction of my life :D

Admin IIUMBloggers.com said...

fieza....

pergi jangan sorang2 ye dik. ajak kawan, macam aku. huahua~ :P

Anonymous said...

adoi~ atas ni aku ye fieza :D

knowlee...

nak tengok lebih dekat lagi boleh? huahua~

Liyana said...

ada...
tu le sekali aku check blog...
tengok2 ko dah bagi 'sebok' kat dia...
cian pulak...

me too bro... :D
btw,aku kurang suka Zaki yang kat shoutmix tu... :P
lalala~

Unknown said...

liyana...

aku pon tak suka. dia spam. huahua~ :P

Anonymous said...

Dekat lagi?
1 meter aje udah.
Kurang dr 1 meter, khas utk seorang je. =p

hafiza haris said...

eehh...mestilah..
takut kot aku nk pergi sorng2...
kahkahkah...

Anonymous said...

sbb ko x exercise encik zaki.. ogawa tu x brp kesan.. ko kena wat cardio exercise.. e.g joging, skipping.. kalo ko bace maner2 fitness mag pon dier suruh ko wat cardio.. sit ups n crunches are useless kalo xwat cardio.. kurang nasi, tp sumer gulai n yg bergoreng ko bedal, x jadi beb!! n FYI, nasi (carbo) mmg main dish. kalo carbo ko sket, nnt % lemak yg dominates ur diet n calorie..

ingat exercise ye!

princejunior_85

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...