Sunday, December 07, 2008

Next to UIA Kuantan, There's a Funfair


In the funfair...

Tengok tu, orang main tembak-tembak. Dapat tembak banyak, dapat la hadiah besar.


A'ah.

Tapi orang kata, main game ni haram. Ada unsur-unsur judi. Tapi bukan ke diorang berusaha untuk dapatkan hadiah tu? Diorang kena tembak betul-betul. Kalau tak kena, tak dapat la hadiah. Kalau kena pasal diorang terror, dapat la hadiah.

Memang la diorang berusaha, tapi untuk berusaha tu, diorang kena bayar. Pasal walaupun diorang berusaha, tapi diorang bergantung kepada nasib untuk kena. Berapa ramai yang betul-betul dapat hadiah yang besar-besar tu kalau dibandingkan dengan orang yang pulang dengan tangan kosong? Sangat sedikit! Dalam hal ni, takde win-win situation. Hanya sebelah pihak yang beruntung. Ada unsur-unsur judi dan riba'.

Owh macam tu..

Tapi malangnya ramai yang tak tahu pasal ni. Sedih kan?

I did see most of the people who played the games were Malays whom I believe were Muslims.

Thanks Fahmi.

Anyway, who knows the significant with the date today (7 December) with this blog?

28 comments:

Liyana said...

aku pernah la gi funfair...
tapi tak pernah pun main game2 yang tawar hadiah cam yang dinyatakan...
tak minat kot~

7 hb 2008...
ur blog anniversary...
3rd anniversary...
lalala~

Unknown said...

liyana...

aku mase kecik zaman jahiliah dulu, selalu a main~ sekarang aku dah tahu.. hm...

tahu tak mende ni pernah lepas kat convo UIA? pergh~

yey! ko bijak...! tapi aku tak tahu nak tulis ape pasal anniversary nih. ade idea?

Asma’ AB said...

hehe.. ak tak pena g fun fair melainkan yang telepas kat convo tu.. dan tu la pertama dan terakhir kalinye ak men.. hehe.. masuk funfair ni, mcm ad satu perasaan takut yang misteri.. perasaan tu macam perasaan ak jumpe badut..huhu~ ak takot badut.. muka dia macam penuh rahasia yang disembunyikan.. rahasia jahat.. uuuuu~ (bengong tol ak ni, suke pk bukan2)

btw, happy anniversary tok ur blog.. sonoknye~ buatlah makan2 ke, funfair yang tak de judi ke ;p hihik!

Liyana said...

aku memang dari dulu tak minat benda2 camni...

benda ni pernah lepas kat CONVEST???
tahun bila tu???

idea ye???
think3... :D
*serius aku pun takde idea sekarang ni*

As said...

tahun ke tahun moga maakin matang :D

itu yang as lihat bile blog as cecah 3 tahun April lepas..baru rasa serius berblog..owh teruknya as...

Unknown said...

asma'...

owh mase tu ko da de kat main campus ke? uhuhu.. ko sekang 3rd yr eh.. adoi~ lupe plak :D

a'ah.. aku pun tak tahu pasal yang kat convest tu ade gambling sume ni, sampai la bila mase nak PRK. habis kecoh ah~

Unknown said...

liyana...

bagus2..mantap. tapi sebenarnye kalo nak main yang cam roller coaster tu, takde masalah. cuma bila main gambling ni la yang masalah~ hm...

seingat2 aku, mase tu aku 2nd year. dan aku tak amik tahu pun pasal mende tuh, sampai la bila mase nak PRK. habis kecoh ah~

kalo ade idea gtau eh ape nak buat sempena anniversary nih..

anniversary kot. bukan selalu ade :D

Unknown said...

as...

betol3.. aku perhatikan pun, ade la sedikit kematangan dalam aku menulis :)

ke tak? :)

yang pasti, blog as memang penuh dengan emosi~ tu yang matang tu kot~ :D

Asma’ AB said...

hehe.. ak sempat dok maincamp.. masa tu ak jaga booth task force.. standby kalo ad kemalangan.. tau tak mase tu ad budak nari2 atas pentas.. then syok sangat die nari tibe jato! pulak tu ak tenga standby.. cuak jek.. pasal ak baru BLS jadi masih kekok ag ngan emergency.. then bile syift da habes ak release kecuakkan ak g funfair tu.. siap jerit2 masuk umah antu ag! huahee~

sem dpn ak 3rd year 2nd sem dah la.. huhu~

Akmal Azeman said...

uhuhu..ye ker? aku pon tak pernah tau psl neh. mekaseh kerana berkongsi...hehe

anyway. owh. ko maseh igt ke anniversary blog ko? aku da tak igt da biler aku start blogging...eheh.

Unknown said...

asma..

so ko ni cam batch zaffar ali and the geng la eh.. baik.. ingatkan ko batch bawah lagi. maklum la nampak muda dan kecomel2an.. huhu~

owh ade ceritanya rupenye. bagus. pengalaman untuk ko bila ade kejadian yang mencuakkan sebegitu. huhu~

kalo aku, takdela nak masuk rumah hantu segala tuh. buat habes beras je. hu~

BLS ape ok~ tak tahu~ no idea~

Unknown said...

kema....

aku rase ade tanggungjawab untuk berkongsi hal ni pasal aku rase tak ramai tahu pasal pengharaman gambling kat funfair2 seperti itu, dan maseh lagi yang membanjiri funfair ialah orang2 melayu muslim.

dan nak tahu tak, yang kerja sebagai penjaga booth ialah tukang2 cleaner bangla UIA. cleaner blok aku pun ade.

AHAHAHAH!!! memang betol2 la diorang buat duit aka bekerja~

pasal anniversary, ala, ko check je la first ever entry ko tarikh nye bila. kan ade~

Asma’ AB said...

oho.. lOpe.. BLS stand for Basic Life Support. lulus test tu ko akan dapat sijil yang bertahan sampai 3 tahun. dalam masa tu ko leh proceed ke FRLS (First Responder Life Support) ha kalo ko lulus test ni, ko memang da leh jadi first responder kat mana2 jua kemalangan.. ko takkan disaman in case org tu mati kat tangan ko.. ato apa jua sebab.. ha, then wat attachment kat emergency unit. tapi malangnya, tika ak nak amek FRLS, scincess d pindahkan ke Kuantan.. sob2.. kat Kuantan, tadek sape nak paggil ak jage 1st aid.. sedey jek.. huhu~ miss Gombak..

eh! tibe jadi meluah pulak kat blog ko ni.. huahua~

Unknown said...

asma..

wow. walopun tubuhmu comel (macam liyana) tapi semangatmu kental! kirenya ko hampir2 nak ada kuasa menyelamat orang la eh? mantop!

nape tak ko sendiri yang tubuhkan task force kat kuantan? gi approach STAD.

thanks for the sharing and luahan rasa. :D apa2 nak luah, luah je kat sini asma'... :)

Liyana said...

tiba2 ada orang sebut namaku lagi...
kali ni kat sini la pulak~

Zaki, bila ko gi ke funfair ni???
bagus n3 kali ni...
sebab aku tak tau pun pasal hal ni...
walaupun aku tak main benda2 ni semua...
tapi cam jahil pulak tak tau...
huhu~ :((

Unknown said...

liyana...

heh..

aku g funfair tu mase maseh kat UIA la minggu2 lepas. hari sebelum aku gi merantau seluruh kuantan tuh. memang sekang ade funfair kat situ, berdekatan dengan taman tasik bandar tu. bila malam memang banyak la cahaya lampur diarahkan ke langit. mula2 ade 2-3 lampu je, pastu last time aku tgk ade 4. macam nak panggil batman betol2 tuh. huhu~

Liyana said...

patutlah...
ko ni memang rajin gi jalan2...
bagus2, sama je perangai cam abang 2nd aku...
aku rasa ko ni jenis berani amik cabaran gi tempat yang ko tak pernah jejak sebelum ni...
am I right???

batman...
hahaha~
tak lama lagi cite Cicakman nak keluar...
lalala~

Unknown said...

liyana...

aku memang suka je mengembara. cuma faktor kewangan dan masa dan tuntutan komitmen lain yang membataskan langkah aku. wah! ayat~

kem salam dengan abang ko yang 2nd tu. cakap dengan dia, untung2 kite leh mengembara bersama2 satu hari nanti :)

aku rase nak gi panggung la pulak tgk cicakman 2 nanti, walopun aku bukan kaki wayang :D

As said...

waaa..

emosi...

tamau dah aaa tulis

Unknown said...

as...

huk alo~ ok what. itu yang buat aku meletak dan tak terkata apa-apa kat blog ko tuh.

teruskan blogging. ni arahan. :D

Jepah said...

3rd Year Anniversary erk?
xyah wat ape2... blanje aku makan je...
(eh, ade kene mengena ke?)

ok... sal funfair...
stakat main games tu ok la...
(cam roller coaster, naik kuda2 tu..)

tp yg bab2 cam "gambling" tu la yg xleh... judi dlm diam... (btol ke ayat aku ni? hahaha)

Unknown said...

jepah..

fuhh.. naseb baek tgh cuti :P

betol betol betol.. yang kaye kang orang cha-ye-nun-alif gak~ hmm...

Asma’ AB said...

ehehe.. jangan di ukur pada kecilnya badan.. hu~ ak segan la nak approach stad.. ngee~ tapi aku pena tolong slamatkan sorg bro ni tangan dia terseliuh.. dan sis yang jaga FA kit tu tak tau nak buat pe.. masa tu ak catering dok dalam khemah.. jadi dengan tak malunye ak ofer diri tolong.. itu, adalah ketika sciencess sport day yang baru berlalu! ;) sonok~ da lame tak buat keje menyelamat ni

Unknown said...

asma'...

sesungguhnya ko sungguh berhati mulia dan ko sendiri sangat mulia membantu orang yang perlukan bantuan; both pesakit dan orang yang tak reti nak rawat tu.

tahniah!

nak tepukan untuk ko.

PRAPPPPP!
ok. itu bukan bunyi tepukan sebenarnye :P

try ah bukak task force kat kuantan mesti ramai nak masuk :D

Asma’ AB said...

eheh! bunyik tepukan tu macam ko mematah2kan jari jek? hehe.. hu~ actually kalo macam ad function besa2 budak nursing otomatically akan jadi paramedic standby.. n actually senior TF br.adam.. kenal kan? pon ad.. ak tunggu2 dia bukak.. keh3.. ak kan pemalu~ datang blog ko pun skali skale jek bersuara.. ini kan yang tu.. memang ilang muke ak! hihik

Dammit said...

er apa apa pun, kasi meriah sikit IM tu. Kalau tak, macam pekan zombie je. haha

Unknown said...

asma'...

wah! mantop!

ala.. watpe nak malu2.. bagi je komen k~ :D

Unknown said...

dammit...

bukan zombie ok~ malah lebih teruk. dah takde istilah dah nak dianalogikan. boleh? :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...