Monday, March 16, 2009

Mee Sifoo with Specially Marinated Chicken

Bohong kalau kau kata kau pernah rasa resepi ni kat mana-mana sebelum ni sebab semalam kali pertama aku masak menda alah ni.

Kau ingat aku suka-suka tak mahu main sukaneka? Memasak pun penat kot. Dah la kena pindah-randah dari satu tempat ke satu tempat. Chef Wan kalau disuruh pindah-randah masa memasak pun, mahu naik darah dia. Hu...

Emosy kot~ Maklum la. Dapat nombor 4 je. Heh...

Resepi Ayam Perap
  1. Sediakan peha ayam dan potong dalam bentuk silinder setebal 3 sentimeter.
  2. Perap bersama sos tomato, bawang merah, bawang putih, halia dan garam selama 30 minit.
  3. Balut dengan daun pandan.
  4. Goreng ayam bersama pandan dan sekali dengan bahan-bahan perapan tu.
  5. Asingkan ayam telah masak dan bahan-bahan perapan yang digoreng .

Resepi Mee Sifoo

Kuah:
  1. Tumis bawang merah dan bawang putih.
  2. Masukkan ayam kisar.
  3. Masukkan 3 sudu penuh cili giling dan 3 sudu penuh sos cili.
  4. Campurkan satu jag air putih dan biarkan sehingga mendidih.
  5. Tambah garam dan gula sesuka rasa.
  6. Masukkan telur dan jangan usik-usik lagi dah kuah tu nanti telur hancur!
Mee:
  1. Celur mee kuning.
  2. Campurkan dengan lobak merah, timun, kentang (didadu), kobis ungu (saje nak bagi colourful) ayam perap goreng dan bahan-bahan perapan.
Korang tak try, siap korang!

30 comments:

Jepah said...

waaa... patut la emo... xleh n0 1 rupenye.. =p

Anonymous said...

Wahhhhh...bila nak masakkan utk akak nih?

scOotBerry said...

xdpt rase pon mee ko neh smlm..

yatiHanuni said...

rupe macam menarek je...
tak nak perkenalkan name masakan2 tu ke zaki....?

heheheheheh

moon said...

woaaa nmpk sgt sedap. da la akak pose ari ni. perut pun lapo

TimMie said...

letak r gmba no.1.

p/s:org tgh emo lg aku nk demand..haha..ade aku kesah? :p

Unknown said...

jepah...

"takleh"?

Unknown said...

knowlee...

bila dah tertulis kat buku taqdir :D

Unknown said...

intan...

isy isy isy... kesian.. geng2 kinn' datang kot merasa apa yang aku masak. hehe~

memang takde rezeki ko kot~

Unknown said...

HHH...

erm.. ok la. yang dalam bekas lesung batu tu, tu la kuah mee sifo nye. yang dalam betik tu, jeng jeng jeng... tunggguu... yang paling atas kiri, cekodok je. hehe~

Unknown said...

moon...

alolo syiannya... nanti akak try sendiri. saya dah bagi resepi tuh :)

Unknown said...

LIB...

gambar no 1 kena tanya tuan punya pasal sendiri. hehe~ naseb baek dia takde blog, kalo tak tenggelam resepi aku neh :P

KiRaNa said...

ok la tu..
no 4, bkn no 5 kan..=p
pape pun, tahniah..

Unknown said...

kirana...

ya.. always see things at the bright side aite? but there's always people being looked down on the other hand. kesian mereka yang dapat tempat ke-5. ok itu dah kembali tengok things at the dark side :P

thanks!

cuba tau resepi nih!

KiRaNa said...

hehe..
kdg2 mmg kena pk mcm tu utk sedapkan n pujuk hati..
kalo tak, ter emo pulak kan..=p

inshaAllah..akan dicuba kat umah nti..=)

btw, td kitorang(3rd year) kena pilih tajuk fyp..
sy yg konfius n tak tau nak amik tajuk apa(sbb tajuk best dah ramai org amik..=( ) amik tajuk
"acute toxicity study of methanol extract of calophyllum canum.."
huhu..tajuk tu pun dah menggerunkan..T_T

ok tak tajuk tu?

Unknown said...

kirana....

alamak. bab2 fyp ni, nak cakap kat sini panjang la pulak. kalo nak minta pandangan ke ape ke, kite consult face to face k :)

Liyana said...

masak memasak is so not Liyana...
*statement takleh blah betul...

nape ejaan mee sifoo camtu???
I'm referring to the word 'sifoo'...
bukan ape, kadang2 nama tu pun ada kisahnye jugak... :D

nabilah said...

wow...
sedapnye

Anonymous said...

Nanti akak nak tulis. =p

Unknown said...

hohoh..ari tu aku g tamn gelora..
tak nampk ko pun...aku g jap je kot..tak sampai setengh jam...
tgk kwn ku berhempas pulas maen volley...
terliur je aku tgk..nak sikit??

Unknown said...

liyana...

aku suka la ejaan macam tu. huhu~ tu je sebenarnye...

Unknown said...

nabilah..

kena try ok~

Unknown said...

knowlee..

tulis dan try ok~ :)

Unknown said...

ruby...

masak sendiri! :P

nabilah said...

kalau la boley main masak2 kat hostel ni
hehe '_'

Unknown said...

nabilah..

ok try kat rumah k :)

Anonymous said...

kalo tak dapat no 1 maknanya ko tak cukup mantap lagi la..hehe...gurau je. xda rezki la tu

Eh, masakan yang ko buat seyes ak xpernah dgr n makan.

Unknown said...

azuwanmusa...

yup, aku rasa aku perlu perbaiki lagi skill memasak aku. haritu masak, try and error sebenarnye :) tak pernah try sebelum tuh. hehe~

scOotBerry said...

ok2..
mungkin xde rezeki aku..
sO bile la nk masak lg..??
ngeh2..

Unknown said...

intan...

ko nak aku masak ape lagi? ade cadangan? hehe....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...