Thursday, March 12, 2009

Mulut Orang


Balik rumah haritu, mak aku sebok tanya aku bila nak ada makwe.

Ha? Serius? Ada kau tanya kenapa dia sebok-sebok tuh?

Takde la. Kat tempat kerja dia, ada sorang workmate dia discovered anak nya dah umur dekat nak 30 tahun tapi takde makwe lagi. Siasat punya siasat, rupa-rupanya gay!

Na'uzubillah. So that's why mak ko risaukan kau. Bagus la. Itu tanda dia concernkan kau. Haha...!

Tau takpe. Tapi aku tak sedia lagi nak ada komitmen bermakwe-makwe nih. Rimas. I am a bachelor and I love it!

Haha... Dah tu, kau rapat dengan member-member lelaki ko, ko tak takut orang kata kau gay?

Ah! Kalau ikut sangat kata orang, sampai bila pun orang akan mengata. Ada aku kesah diorang nak kata apa? Aku tahu aku tak buat benda salah, aku tak buat benda berdosa, cukuplah. Yang orang-orang mengata-ngata tu, diorang buat benda salah, berdosa, itu diorang tak tahu!

Setuju, tak hidup kita dek kata-kata orang beb!

Update: Due to misunderstanding of the above text, I would like to clarify that the above conversation is partially fictional. No name is mentioned that it would be applied to anyone without regard to myself (read: Szakif) directly or indirectly. The most important thing is the content of the story, not the people behind the conversation.

40 comments:

Liyana said...

bestnye, sebab mak ko concern...
memang betul kita takleh hidup kalau asyik dengar apa yang orang cakap pasal diri kita...
cuma, benda tu dah jadi budaya kot dalam masyarakat kita...

tapi, selalunya orang yang sibuk2 pasal diri kita adalah seseorang yang ada family relationship dengan kita...
biasa lah, lumrah kot~

sebenarnye kan, dari sikap 'ada aku kesah' tu...
lama2 nanti boleh buat orang berhenti bercakap pasal diri kita...
I mean, kita buat tak tau je, lama2 orang tu takkan sibuk2 lagi pasal kita...
just my 2 cents... :D

Anonymous said...

sekarang ni mak ko 'mmg kisah' tentang masa depan ko...
rasanya dah tiba masa untuk ko fikirkan masa depan ko zaki..huh..cm aku plak mak ko.

ajezahmad said...

Weh, aku target kawen pas umor 30an. Lepas kejer stabil, ada umah kete sumer. Alamak, susah la mcm nih. Nanti mak aku cop aku gay pulak. Haduih~

BTW, lama x komen kat blog ko. Ko pon lama x komen kat blog aku. Ces sungguh~

Ain Nadzri said...

only oneself can noe what level he/she in...
no matter how hard...just work out...
u noe ur limit...
just do da best...
mother is special creature...take good care of her...

scOotBerry said...

mls nk makwe2 ke..??
pelik neh..statement bercanggah..!!

Jepah said...

mmg ko gay,kna?
hahahahah... just kidding...

just make sure you are really really really ready b4 nk bermakwe-makwe ni...

Akmal Azeman said...

habeh tu??? yg ko dok berkepit ngn danny tuh??? weh. korang 2 gay ke??? ahahahah!

ceh! mane buleh camtu...danny tu slamenye prince charming aku! tak kira! tak kira! tak kira! hahahah :p

p/s: errr...u knw who??? (>_<)

ILA said...

So tak jadilah akak nak siapkan bunga manggar setinggi pok klapa tahun depan yeakkk????

takkk perr..bunga manggar tak de valid date

Unknown said...

liyana...

aku suka dengan paragraph terakhir ko :)

aku nampak ade kebenarannya di situ.

Unknown said...

azuwan...

heh. takde macam mak aku pun~ mak aku, lain sket. huhu~

Unknown said...

aziz...

umur 30-an tu, tak ke ko rasa macam dah lewat. aku malas nak taip panjang2, tapi basically it's about raising the children. kang dah tua2, maseh kena kerja untuk sara anak bini.

what say you?

Unknown said...

ain...

very philosophical. thanks :)

send my regards to your mother :)

Unknown said...

intan...

sila baca update :)

Unknown said...

jepah....

kidding2 pun jangan sampai jadi fitnah k :)

boleh jelaskan, ready yang macam mane tu?

Unknown said...

kema...

kitorang, adek beradek :)

you-know-who is always the best in my heart :)

Unknown said...

ila..

hek eleh.. tak abes2 lagi rupenye pasal bunga manggar nih. huhu~

takpe, saya akan tuntut gak janji akak satu hari nanti. just doakan semoga masa itu akan berlangsung seawal2nya k :)

Akmal Azeman said...

ecececece...jiwang karat~~~ ahahahahaahahhaah! :p

Akmal Azeman said...

ooppppss!!! ter-dua kali plax! gomene! hihi

Unknown said...

akmal...

ade aku kesah? ahahaha~

Unknown said...

akmal lagi...

ha~ yang tu aku kesah! ahahahahahah~

Unknown said...

Uish!Teringat Gerak Khas minggu lepas. Macam terlalu mengarut adegan gay ditonjolkan dengan melampau!

Jepah said...

mentally and physically prepared...
byk cabaran dan dugaan bile ko nk accept "somebody special" ni.... jgn cube2.... nnti diri yg merana...

Anonymous said...

ada aku kesah aku tak sama dengan mak ko..

Oh piza diwah itu nampak sedap...beli atau buat?

Dr. Shaikh Mohd Saifuddeen said...

Salam Zaki,

Ada tiga makna bagi "gay" seperti yang termaktub dalam Oxford Dictionary.

Makna kedua: "Happy and full of fun; light-hearted; cheerful". Tidakkah ini menggambarkan watak Zaki (atau setidak-tidaknya gambaran yang diperolehi daripada blog ini)?

(Promo:) Baca novel "Ombak Senja" karya Amir Husaini. Mungkin ada pengajaran di situ, wallahu'alam.

Unknown said...

anuar manshor...

uiks. saya kesah saudara maseh ada kekuatan untuk menonton drama itu! :P

melampau macam mana yang dimaksudkan itu ye? kalau boleh berkongsi sedikit apa yang telah ditonton :)

Unknown said...

jepah..

i've read the same thing from the same person in other blog. :)

thanks for the reminder.. :)

Unknown said...

azuwan...

terpulang la nak kesah ke tak :)

by the way, pizza di bawah tu, buat sendiri dan memang sedap. hehe...

klik kat kategori Recipe. ada aku ajar camne nak buat pizza tu. try k

Unknown said...

kelana...

teringat pula saya apabila mula2 diperkenalkan dengan istilah gay semasa saya berada di sekolah rendah. guru yang mengajar di depan memaksudkan sebagaimana yang abang shaikh nyatakan. nak dijadikan cerita, kawan di sebelah saya tergelak kecil, menunjukkan dia faham maksud perkataan itu. dan guru tersebut berasa pelik macam mana budak seawal umur sekolah rendah (pada masa itu) sudah tahu semua tu, saya pula blur2.

dan juga, saya selalu tersalah sebut nama anak abang shaikh depan liyana. amir qushairi dan amar husaini right? saya salah sebut jadik amir husaini. hehe... thanks for the info anyway

Liyana said...

Zaki!!!
salahlah...
it supposed to be Amir Husaini and Ammar Qusyairi...
ko ni memanglah...
dah banyak kali aku ulang pun masih salah lagi...
ni baru nama nephews aku, belum masuk nama nieces aku...
Zaki2 *sambil geleng kepala... :P

Unknown said...

liyana...

ok aku malu

Liyana said...

sorrylah, niat aku cuma nak betulkan apa yang salah...
pasni jangan salah lagi ok... :D

dari ko susah2kan diri ko...
ko just ingat Husaini & Qusyairi...
kan lagi senang... :)

Unknown said...

liyana..

owh tak kesah sebenarnye :) aku ni je yang asek tertukar2.. hehe...

nak panggil amir dan amar je ah. lagi senang kot :D

Ahada Aihara said...

zaki...
as ur title, mulut orang...
can't be cover with anything...
well up us to interpret what we know...
nway like the phrase, "ada aku kesah"...

Unknown said...

ahada...

betol betol betol... (bayangkan saya secomel upin ipin mengatakan sebegitu)

fattybombom said...

betul ker ko single ni?...cam x caya jer...meh kapal dgn aku:P

Unknown said...

far..

sila refer kepada update tersebut. hehe... :P

fattybombom said...

eh..cpt nyer ko jwb!!..ko ni...:)

Unknown said...

far...

tengah online kot :)

Hasbi said...

uish..patutla org kite xbrani nk pgang tgn sesama laki mcm foreigner slalu wat..tkut kne tduh gay..haha

Unknown said...

hasbi....

agaknya diorang dah lama praktikkan konsep ade aku kesah ni. kita je yang kolot. ape pandangan ko?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...