Thursday, November 18, 2010

Menulis Event di Facebook


Aku lihat beberapa orang rakan aku yang akan ataupun yang sudah mengadakan majlis perkahwinan dan majlis-majlis lain mengambil inisiatif menulis event mereka di Facebook untuk menjemput rakan-rakan. Ada yang memberikan maklumat lengkap seperti alamat, tarikh dan masa. Tidak kurang juga yang meletakkan peta dan maklumat GPS agar memudahkan perjalanan tetamu.

Namun, tidak kurang juga yang tidak memberikan maklumat lengkap kepada tetamu yang dijemput melalui Facebook. Berikut antara kesilapan yang biasa dilakukan:

1. Meletakkan tajuk yang tidak spesifik.
Tajuk seperti "Jemputan ke Majlis Perkahwinan" terlalu umum sehingga ia sukar dibezakan dengan jemputan lain, khususnya majlis yang dilangsungkan ketika "tengah musim". Sepatutnya, letakkan tajuk yang spesifik seperti " Jemputan ke Majlis Perkahwinan Amer dan Zura". Bagi rakan-rakan rapat mereka pasti akan terus dapat mengecam majlis tersebut dan seterusnya memudahkan langkah dan hati mereka untuk hadir ke majlis tersebut.

2. Tidak menyatakan waktu tamat majlis.
Khususnya bagi majlis yang menggunakan khidmat katering, sudah pasti akan menimbulkan masalah kepada tetamu kerana mereka tidak tahu waktu tamat majlis lantas boleh menyebabkan mereka hadir ke majlis dengan tembolok yang kosong dan pulang dengan tembolok yang kosong juga.

3. Tidak memberikan alamat mahupun alamat lengkap.
Mungkin ada yang malas untuk menaip semula alamat tempat mereka melangsungkan majlis, atau mungkin mereka cuma bergantung harap kepada tetamu untuk mengerah lebih tenaga dan masa untuk bertanya. Apapun, bukankah lebih bagus sekiranya maklumat seperti ini disiarkan terus pada event? Jika mahu merahsiakan event tersebut, tetapkan sahaja ia sebagai majlis tertutup yang hanya orang yang dijemput sahaja yang boleh mendapat akses kepada event tersebut.

4. Meletak gambar kad tetapi imejnya tidak jelas.
Apa guna meletakkan imej kad jemputan sekiranya maklumat yang dipaparkan tidak jelas dan tidak dapat dibaca? Adakah hanya untuk menayang dan menunjuk-nunjuk bahawa kad yang dihasilkan cantik dan mahal? Tidak ada keperluan untuk berbuat demikian sekiranya maklumat yang terkandung di dalam kad boleh dituliskan terus di ruang yang disediakan oleh Facebook. Penulis event perlu meletakkan niat yang betul lagi khusus bagi segala imej yang diletakkan yang berkaitan dengan event yang dianjurkan.

Apa-apapun, jika menulis event di Facebook, penulisnya perlu jelas dengan niat dan tujuan asal dia berbuat demikian. Jika untuk menjemput tetamu, maka dia perlu memberikan maklumat yang cukup kepada tetamu agar mudah mereka mengatur jadual perjalanan mereka. Jika sekadar ingin menguar-uarkan majlis perkahwinan tanpa menjemput mereka, tak perlu tulis event. Letak sahaja status update. Takpun tukar sahaja relationship status kepada Married.

2 comments:

Anonymous said...

biarla diorang nak wat camne pon

Unknown said...

Anonymous:

Benar. Apa yang tulis di sini cuma cadangan untuk meningkatkan mutu penyampaian maklumat.

Terpulang la nak buat macam mana pun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...