Tuesday, May 23, 2006

Antara Perkara Menarik Sepanjang Kenduri Kahwin

Kalau nak ikutkan, SANGAT banyak perkara yang menarik sepanjang kenduri hari tu, tapi tak semua boleh diberitahu umum. Dan tak semestiya perkara yang menarik tu hanya melibatkan hal-hal yang melibatkan lucu, lawak dan geli hati, tapi ada jugak yang menyakitkan hati, menjelikkan, dan macam-macam lagi la! Layaaannnn jer....

But first, biar aku jawab soalan yang aku kemukakan dalam entry sebelum ni...

1. Nak tahu kenapa pengantin menangis?
Pengantin menangis mase nak pergi nikah di masjid. Kawan-kawan yang diharapkan dapat mengiringi beliau ke majlis pernikahan tidak hadir. Apalah erti persahabatan?

2. Apa kaitan mamat-mamat kompang dengan aku?
Tengok gambar kat bawah ni dan bandingbezakan... haha~ sangat kebetulan!


Nasib baik tak sejibik serupa!

3. Rahsia yang bocor...
Ape lagi kalau dah makcik-makcik tu berkumpul di bawah satu bumbung?! You can guess rite? Habis rahsia sane sini terdedah~

4. Harga Rendah
Memandangkan mak abah aku buka kedai makan, jadi barang-barang dibeli dengan supplier yang sama dengan harga PENIAGA, bermaksud harga yang jauh lebih rendah! Jadi dapatlah menjimatkan kos~

5. Kucing aku Menggatal
Bila dah berjumpe dengan jiran tetangga ni, barulah aku tahu bahawa kucing nan si Ayoo~ tu dah pandai menggatal. Pergi rumah orang lain cari kucing betina, lantas "membuat persempadanan".. Tak faham tanye~

6. Bila pulak aku nak kawen?
Soalan ni tak kurang daripada 50 orang tanye. Reaksi aku, aku hanya mampu tersenyum lantas menjawab 2010... Malas aku jawab panjang2 sedangkan banyak lagi hal nak diselesaikan... hm~ amiiiinnn... :D

7. Nasi Minyak Terakhir
Aku sikit punye sibuk ke hulu ke hilir sampai tak sempat merasa nasi minyak pada hari Ahad. Waaaaa~ sedangkan itulah "syarat" dalam kenduri kahwin ni... Melepas!

8. Lagu Jiwang Lagu Cintan
Aku sempat menyanyi bersama band abah aku sebuah lagu daripada Mawi, Lagu Jiwa Lagu Cinta. Takde la sedap mane pun, tapi hakikatnya aku cume berlatih sekali sahaja menyanyi lagu ni dengan band tu. Sila sedar~ LIVE BAND ok~ kalau nak download VC aku nyanyi lagu tu, klik sini (right klik dan save target@link as). FYI VC ni dalam format 3gp, so cume boleh dimainkan dalam henset atau quicktime player saje. Kualiti audio dan visual kurang memuaskan...

9. Lafaz nikah
Aku belajar satu benda baru iaitu tak boleh sebut "nya" selepas "aku terima nikah". Jadi lafaz akad nikah yang betul adalah "aku terima nikah nurnadirah binti selamat dengan mas kahwinnya 5 puluh sen hutang" (sekadar contoh)

10. Ikhtilat saudara mara
Apabila dah bercampur orang ramai ni, maka wujudlah satu permuafakatan antara saudara mara sebelah mak aku dan saudara mara sebelah abah aku. Seorang makcik bertanya "Siapa yang juling tu?" maka makcik yang lagi sorang menjawab "alah... dia tu sepupu tiri mak angkat kepada si Ramli tu!" hm~ makcik yang bertanya hanya mengangguk, padahal tak paham pun!

24 comments:

puteri nad said...

first kah?
yeay..

sian abang ko kawan2nye tak dapat hadir..tp akhirnya gumbira dan tersengeh gak..

pastu ko gunting baju diorang ke wat sluar ko? ahahhaha

owh akhirnya baru tau name awek nadirah ahahaha ;-)

meow meow : awat kawen 2010?

Anonymous said...

hahaha.. sori tak dpt nk ckp pape biler tgk seluar tuh sama dgn baju org kompang.. mmg dah perasan pun masa awk vacuum tuh... tapi sggh tak sgka! kahkahkahkahkah...

Unknown said...

nad...

sian abang ko kawan2nye tak dapat hadir..tp akhirnya gumbira dan tersengeh gak..
kalau aku, NA'UZUBILLAH! aku sangat berharap kawan2 aku dapat berkongsi kegembiraan mase bernikah nanti. takde le syok sendiri... bila dah nikah ni, aku fikir lain situasinya sebab kite takleh nak tumpukan perhatian kat kawan2 banyak sangat pasal dahde tanggungjawab baru. hm~

pastu ko gunting baju diorang ke wat sluar ko? ahahhaha
kahkah!!! (speechless~)

owh akhirnya baru tau name awek nadirah ahahaha ;-)
nadirah adakah nadhrah??? muahahha~

meow meow : awat kawen 2010?
sekadar kiasan... target kawen umur 25 bley?~

[apa yang aku fikirkan...]
[live must have goal]

Unknown said...

lady angel...

hahaha.. sori tak dpt nk ckp pape biler tgk seluar tuh sama dgn baju org kompang.. mmg dah perasan pun masa awk vacuum tuh... tapi sggh tak sgka! kahkahkahkahkah...
kahakahakahkahakahkahkakhaakaha... turut berkongsi kelucuan tapi kalau tak salah mase vacuum tu pakai seluar warne merah kan?~ hm.... malas nak check lagi~

[apa yang aku fikirkan...]
[baru je minat ngan seluar pendek paras lutut ni]

Anonymous said...

ok... nk tanya nih...

'membuat persempadanan' tuh apa??

Anonymous said...

satu lagi soklan..
'sawan pengantin' tuh canne??

siyes tk pernah dgr..

Unknown said...

yasmin...

ok... nk tanya nih...

'membuat persempadanan' tuh apa??

macam keluarga kucing yang lain seperti harimau dan singa, kucing juga akan membuat sempadan dengan kencing merata2 apabila tiba musim mengawan. bau kencing tu akan menandakan bahawa that's its territory. masalahnya kalau yang kena pancut tu dinding rumah, tayar kereta, tak ke haru! muahahha~

satu lagi soklan..
'sawan pengantin' tuh canne??

siyes tk pernah dgr.

sawan pengantin ni biasanya berlaku lepas habis majlis la. symptom2nye cam demam, lemah badan, cam tu arrr... mungkin para doktorwan GUBU boleh menyiasat kenapa fenomena ni berlaku. yang saya peliknya, kenapa dengan ditiup pengantin boleh mengelak drpd kena sawan. pastu sape yang dah terkena, kena mintak bedak pengantin utk dipakai? hm~ the fact is that tak semua benda boleh diterangkan secara saintifik rite? sangat curious~

[apa yang aku fkirkan...]
[semalam ade orang datang rumah mintak bedak pengantin pasal menantu dia kena sawan]

Anonymous said...

oh.. .sgt informatif! pun tak pernah dgr psl membuat persempadanan apatah lagi pasal sawan pengantin!
terima kasih atas istilah2 baru ni.. hehehe..

Unknown said...

lady angel...

oh.. .sgt informatif! pun tak pernah dgr psl membuat persempadanan apatah lagi pasal sawan pengantin!
terima kasih atas istilah2 baru ni.. hehehe..

same-same... ape yang saye tahu, saya kongsi bersama. apa yang saya tak tahu, harap boleh dikongsi bersama saya~

[apa yang aku fikirkan...]
[motto mawifc - sharing is caring]

baez-kun said...

motif jitu kawin 2010? muahahah
aku tatau biler nak kawin
tengok jodoh sajor setelah berusaha mencarinya muahaha
kalo ada jodoh 2008
kalo takder 2011
kalo takder gak 2020
kalo still takder membujang sampai tua boley?

Unknown said...

hata...

motif jitu kawin 2010? muahahah
kalau dah takdir, situ la... kita hanya merancang~

aku tatau biler nak kawin
tengok jodoh sajor setelah berusaha mencarinya muahaha
kalo ada jodoh 2008
kalo takder 2011
kalo takder gak 2020
kalo still takder membujang sampai tua boley?

sila penuhi tuntutan sunnah Rasulullah ok~ baginda suurh kita mendirikan masjid ok~

[apa yang aku fikirkan...]
[masjid yang indah]

Anonymous said...

wahhhhhhhhhh...dikir GUBU dah sampai kat sini.. nk jugak.. nk ltk kat blog.. hahaha~

Mohammad Ihab Ismail said...

Salam Ya Salam!!
Beginilah aku Zaki datang merantau sekali sekala jua...
Harap ko tak kisah ok kerana kekerapan aku yg amat kurang melawat SZakiF berbanding kekerapan ko melawat A-N-I!!
Sungguh aku harap bleh lawat SZakiF sekerap dirimu tapi MOTIF!!
Banyak kerja niiii arghhh!!
Hahaha...

Tapi ya aku amat rasa dihargai kerana ko bubuh lagu ini di blog ko jua!!
Hahaha... Tanda sokongan yg kuat ok Zaki!!
Maceh!! MACEH!!! :D
Seronok tahu ko suka jua hasil kerjaku ;)


Neway, sila laa aku kena bercakap mengenai topik perbincangan...
So here goes:-


Nak tahu kenapa pengantin menangis?
Yaa sian sungguh ok... Aku tak paham apa jadi sbb aku belum baca entry sebelum2 ni...
Tapi sian lerrr kawan tak datang...
Tapi lagi sian sbb abg ko menangis...
Tanda persahabat utuhkah Zaki weh??


Apa kaitan mamat-mamat kompang dengan aku?
Ya Allah aku mmg gelak hanjeng tau baca komen yg ni hahahahaha...
YA HAZABUL AHZABBB!!
Paling aku tak tahan tgk gambar2 ko ok!!
MMG LUCU OK LUCUUUUUUUUUUU!!
Motif famili ko memilih baju2 si pemain kompang yg sama ngan seluar 'buat-kerja-rumah' ko!!
Hahaha... Tabik springgg tabikkk!!


Rahsia yang bocor...
Sering terjadi ok di kalangan famili sumer org...
Sering dan sering ;)


Harga Rendah
Tapi HARGA MINYAK MASIH MAHAL OK!!
Malahan aku dengar harga letrik pon dah nak naik!!
Apa kena negara kita inflasikah??!!


Kucing aku Menggatal
Serious aku baru tau kucheng pon buat kerja camni...
Ku hengat HANJENG saja ok... HANJENG SAJAAAA


Bila pulak aku nak kawen?
Countdown lagi 4 TAHUN!!!
COUNTDOWN SUMER!! Hahaha...


Nasi Minyak Terakhir
Tapi bosan ok!! ASYIK NASIK MINYAK JUA!!
Takpe laa ko melepas...
Tandanya nanti masa ko kawin sila tukar resepi --> bleh ke huh??
Hahaha...


Lagu Jiwang Lagu Cintan
TAK BOLEH OK ZAKI!! TAK BOLEHHH!!
Dia kuar tah apa jadah HTML camtu...
Aku takleh save as weh!!
SILA UPLOAD BALIK!!
SILA BETULKAN LINK!!
NAK DONLODDDDDDDDDDDDD!!!


Lafaz nikah
Latih lagi ZAKI!!
Sebutan kena betul ok!
Jangan sebut nama anak org yg salah...
Sila banding beza sebutan Nadi dan Nadh...
Lain ok LAIN!! hahaha...
(komen ini takde kena mengena ngan hakikat NADH sebagai NADI A-N-I please ;) )


Ikhtilat saudara mara
Dan sesungguhnya kenduri kendara memanglah pengerat silaturrahim :D


Ha dah sudah...
Ni nak tgk England lawan persahabatan...
Entry2 lain nanti mlm2 atau masa2 lain aku komen jua ;)

baez-kun said...

owh mmg kene usaha carik ok zaki
sedang kan ia sunnah
saper yang takmo kawin
tapi kalo dah tertetap di lauh mahfuz takde jodoh, bukan taqdir ke namanya

Unknown said...

jawab hata dulu....

ye.... itulah takdir, tapi kita sebagai manusia perlu jua berusaha~ jangan berserah kepada takdir semata~ usaha itu penting... jangan kate ko memang tak nak kawen sudaaahh.... heheh~

[apa yang aku fikirkan...]
[suka anak kembar]

puteri nad said...

hahahah..
sebokla ko mo anak kembar gak!

tp ihab ko pon boleh prektis menyebut nama aku dgn tartil ok...untk kegunaan harian sajor tpnye..ekekeke..

Unknown said...

nad...

hahahah..
sebokla ko mo anak kembar gak!

kalau dapat anak kembar, rezeki berganda! sekali beranak, paling kurang dua yang keluar.... takyah tunggu beranak lagi sekali selepas "beberapa proses" muahahha~

tp ihab ko pon boleh prektis menyebut nama aku dgn tartil ok...untk kegunaan harian sajor tpnye..ekekeke..
name ko nad bukannya susah sangat nak sebut pun~

[apa yang aku fikirkan...]
[suke ngan bebudak kembar]

puteri nad said...

ahahha zaki zaki..
kelakanye ko

aku suka kalo kemba seiras kalo kemba x seiras aku x suka..tp kalo kembar laki pompuan aku suka gak~~

ko wat aper sekarang bizi ke ko?

Unknown said...

nad...

ahahha zaki zaki..
kelakanye ko

ahahha... ketawa same same...

aku suka kalo kemba seiras kalo kemba x seiras aku x suka..tp kalo kembar laki pompuan aku suka gak~~
biasenye kalau kembar laki pompuan tak seiras la nad. aku ade sorng member kembar laki pompuan. langsung takde rupe adek beradek~

ko wat aper sekarang bizi ke ko?
selesai kat YM~

[apa yang aku fikirkan...]
[bila nak chat ngan dak GUBU lain?]

Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

SUMPAH WALLAH ZAKI AKU TAKLEH SAVE VID CLIP KO TU!!
Sila laa!! Jenuh dah aku mintak ni...
Hantar link ke A-N-I atau tak pon, hantar ke forlondon@hotmail.com...
Upload guna rapidshare ke hapa ke...
Senang kighoje :D

Unknown said...

ihab... dah selesai... amacam? ade bagus? hehe~

[apa yang aku fikirkan...]
[nasib baik VC tu 1MB lebey je]

Mohammad Ihab Ismail said...

Salam...

Zaki udah udah!! Hahaha...
Ade bagus ke takde bagus dari segi apa ok??!
Sila laa nyatakan...

Tapi kalo dari segi nyanyian...
No komen ;)
Lagu tu lagu org duet ko nyanyi sensorg...
Bagaimana tuuu??!! Hahaha...
Tapi good effort!!

Band ayah ko superb ok!!
Diorg mmg bleh main apa2 lagu je ke??
Hebat hebatttt

Unknown said...

ihab...

Salam...
salam jua~

Zaki udah udah!! Hahaha...
Ade bagus ke takde bagus dari segi apa ok??!
Sila laa nyatakan...

dari segala segi la... ko kan bab nyanyi ni memang pakar! nasib baik ko amik medik dowh!

Tapi kalo dari segi nyanyian...
No komen ;)
Lagu tu lagu org duet ko nyanyi sensorg...
Bagaimana tuuu??!! Hahaha...
Tapi good effort!!

haha~ aku bantai je nyanyi sorang2 pasal aku sorang je yang hafal lagu habis2san.. maka membantai saje! muahaha~ lagipun lagu tu tak berlapis2 cam RSK ko tuh... maka boleh bawak sorang2... huhu~ jom lain kali duet ngan aku nak?

Band ayah ko superb ok!!
Diorg mmg bleh main apa2 lagu je ke??
Hebat hebatttt

diorang memang pakar ok~ but practice makes perfect. tu hakikatnya

[apa yang aku fikirkan...]
[diorang suruh aku nyanyi lagu seroja, MAMO!!!]

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » »

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...