Wednesday, March 10, 2010

Ulasan Buku: Cerita Rakyat Korea


Nota pengenalan: Apa yang saya tuliskan di bawah adalah untuk menghantar penyertaan dalam Peraduan Ulasan Buku anjuran Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM).

Judul buku: Cerita Rakyat Korea
Susunan dan suntingan: Zubaidah Ibrahim-Bell
Penerbit: Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM)
Harga: RM15.00

Saya memilih untuk mengulas buku Cerita Rakyat Korea apabila tertarik dengan nota yang terdapat di kulit belakang buku tersebut. Ia menyatakan bahawa buku tersebut menampilkan koleksi "cerita rakyat Korea yang mungkin mempunyai persamaan dengan cerita rakyat Malaysia atau negara lain di timur dan juga di barat". Tertarik dengan kenyataan tersebut, saya memilih untuk membeli buku tersebut dan seterusnya mengulas.

Ulasan:

Walaupun fokus utama saya adalah untuk mencari persamaan sebagaimana yang dinyatakan, saya masih letakkan sasaran tersebut pada skop yang lebih luas. Persamaan bukanlah bermaksud jalan ceritanya mesti sama, ataupun nama-nama wataknya perlu mengikut resam tempatan.

Persamaan yang boleh didapatkan secara halusnya ialah nilai dan kandungan cerita-cerita rakyat yang dihasilkan dan diperturunkan. Contohnya, tiada watak Bawang Putih dan Bawang Merah, tetapi rakyat Korea mempunyai cerita yang berasaskan warna yang meletakkan nilai yang berbeza pada warna-warna tersebut seperti yang boleh ditemui dalam kisah Kapak Emas dan Kapak Perak serta Kipas Merah dan Kipas Biru.

Selain itu, tidak dinafikan kisah-kisah rakyat sudah pasti didasarkan, walaupun mungkin tidak semua, kepada banyak unsur imaginasi, tahyul dan kekeluargaan. Unsur personifikasi seperti haiwan yang boleh berkata-kata dalam kisah Burung Puyuh dengan Rubah, unsur tahyul seperti Tok Bonggol dengan Jembalang dan unsur kekeluargaan yang terkandung dalam hampir semua kisah yang dalam buku ini tidak ubah seperti kisah-kisah rakyat di Malaysia. Namun, wujud dua persoalan jika kita melihat hal ini pada sudut pandang masyarakat kini; satu, sejauh manakah anak-anak zaman sekarang mahu membaca cerita-cerita seperti ini? Dan dua, seramai manakah ibu bapa zaman sekarang mahu menyampaikan cerita-cerita seperti ini kepada anak-anak mereka?

Apapun, semua cerita rakyat diperturunkan dari generasi ke generasi kerana terkandung banyak nilai dan nasihat yang ingin disampaikan kepada generasi yang mendengar. Walaupun kita sedia maklum kata "niat tidak menghalalkan cara", justeru buku seperti Cerita Rakyat Korea ini memerlukan tapisan mentaliti sekiranya ingin dibaca oleh golongan tertentu. Bagi kanak-kanak, mungkin ibu bapa mereka perlu memainkan peranan untuk menerangkan bahawa cuma pedoman dalam cerita itu yang perlu diiktibarkan, bukan cerita tersebut secara khusus.

Dari aspek penterjemahan dan penyuntingan, buku ini saya kira berjaya membawa rasa yang sepatutnya bagi kelas cerita rakyat. Tugas yang digalas oleh Zubaidah Ibrahim-Bell, yang juga pensyarah kepada pelajar-pelajar Korea yang belajar bahasa Melayu disifatkan sebagai berjaya menyuntik nilai tempatan walaupun hakikatnya cerita-cerita yang ditulis berasal daripada Korea.

Dari aspek visual pula, kulit buku ini saya rasakan cukup menarik sekurang-kurangnya untuk kanak-kanak memilih buku ini dan memujuk ibu bapa mereka untuk membelinya. Lukisan yang mengiringi setiap cerita juga comel dan memenuhi ciri-ciri untuk melengkapkan sebuah buku kisah rakyat.

Kesimpulannya, buku ini sesuai untuk bacaan khususnya bagi kanak-kanak tetapi dengan bimbingan ibu bapa untuk menjelaskan dengan lebih panjang lebar akan nilai dan pedoman yang terkandung dalam himpunan 12 cerita rakyat Korea ini.

________________________

Pasca peraduan: Ulasan ini terpilih antara 10 ulasan yang terbaik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...