Wednesday, October 13, 2010

Di Belakang Tabir Hingga Hujung Nyawa

Lewat petang itu, aku dan isteri dalam perjalanan pulang ke Muar. Atau lebih tepat, kami tidak singgah di Muar dulu pun. Lajak sedikit ke Batu Pahat dari arah KL.

Bayangkan sejurus pulang daripada kerja seharian, aku ambil isteri di rumah kemudian terus pulang ke Johor. Gila.

Penat? Ya dan tidak.

Ya, kerana memang tubuh aku penat.

Tidak, kerana mental aku masih bertenaga. Apatah lagi apabila isteri di sisi.

Yang penting mental. Sebab mental yang mengawal tubuh.

Dalam sisa kekuatan yang ada, aku teruskan memandu menghala ke selatan. Sungguh, tak terasa penat sangat apabila sepanjang masa, pelbagai perkara aku borakkan, dan mungkin juga luahkan kepada isteri - hanya untuk memastikan aku terus kuat memandu.

Sehinggalah aku rasa kami sudah kehabisan topik. Radio yang menjadi latar belakang bunyi pula semakin surut bunyinya dek kelainan frekuensi. Makin lama, makin teruk bunyinya. Entahkan bunyi apa pun, aku tak tahu.

Dan itulah masa yang tepat untuk memasang cakera padat! Laju sahaja tangan isteriku menekan butang untuk memainkan cakera padat Maher Zain yang baru dibeli. Dan selaju itu juga dia terus memilih lagu For the Rest of My Life.

Memang kami meminati lagu ini. Isteri lagilah, lagi-lagi jika aku yang nyanyikan. *perasan*

Tiba-tiba timbul idea - mengapa tidak aku nyanyikan lagu itu dalam versi bahasa Melayu pula? Saat itu juga, setiap sel saraf dalam otakku mula aktif mencari kosa kata yang sesuai untuk menterjemah setaip bait lirik dalam lagu itu.

Bermula dengan bahagian korus kerana bahagian itu paling berhantu, aku mula menyanyikannya. Kerana takut terlupa, aku minta isteriku menyalin lirik yang kunyanyikan. Dia menurut sahaja.

Kertas tiada. Jika ada pun, tidak boleh menulis kerana hari sudah gelap. Lebuhraya yang asalnya tiga lorong mengecil menjadi dua lorong. Apatah lagi lampu jalan pula tiada. Makin jauh perjalanan kami, makin dekat dengan destinasi. Jadi, dia hanya menyalin menggunakan telefon bimbitnya. Kuingatkannya supaya menyimpannya betul-betul. Takut hilang.

Tidak lama. Tidak sampai setengah jam, sudah siap draf awal lirik lagu itu.

Selepas pulang ke ibu kota, aku perkemas lagi lirik itu sampai aku puas hati. Tiba masa yang sesuai, atau mungkin kurang sesuai kerana aku kurang rehat tetapi terlebih semangat selepas bekerja, aku rakamkan suaraku dengan lirik yang aku sendiri karangkan. Akhirnya, terhasillah...



Szakif - Hinggu Hujung Nyawa

2 comments:

HaTiFi said...

apa lagi Zaki, htr kpd Maher Zain, boleh dgr Maher Zain nyanyi dlm versi BM lak

yg Insya-Allah tupun katanya nk dibuat dlm versi BM

FaizahJamaluddin said...

like, like, like...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...